بزرگترین سایت مقاله و تحقیق دانشجویی و دانش آموزی

کاربر عزیز خوش امدید

کتاب پس از نخستین سه دقیقه

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

رصدخانه های مهم جهان

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

اخترشناسی در یک نگاه

اخترشناسی، ستاره‌شناسی، یا نجوم بخشی از دانش فیزیک است که به بررسی و روشنگری دربارهٔ رویدادهای بیرون از کرهٔ زمین و جو آن می‌پردازد...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

سفر در زمان

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

عمر زمین

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

قمرهای مصنوعی

ماهواره یا قمر مصنوعی شی ایست که توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حرکت در مداری حول زمین یا اجرام دیگری در فضا می باشد...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

همه چیز در مورد تنها قمر طبیعی زمین ، ماه

ماه تنها قمر طبیعی زمین و تنها جرم آسمانیست که انسان بر روی آن حضور داشته است. ماه روشن ترین جرم در آسمان شب است اما نوری از خود تولید نمی کند در عوض نور خورشید را منعکس می کند...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

متغیرهای تپشی

به طور کلی به هر ستاره ای که درخشندگی آن در حال تغییر باشد ستاره متغیر گویند.روشنایی این ستاره ها بسته به نوع شان در بازه های مختلف زمان تغییر می کند.کارهای علمی بر روی آنها از اواسط قرن ۱۹ شروع شده و به دلیل اطلاعاتی که درباره خواص ستاره ها به ما می دهند،اهمیت پیدا کردند...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

همه چیز درمورد سیاره سرخ
مریخ چهارمین سیاره از سمت خورشید در منظومه شمسی است. این سیاره یکی از همسایه های نزدیک زمین در فضا می باشد...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

اطلاعت مختصری درباره پیشینه و انواع تلسکوپ ها
تلسکوپ یا اختربین وسیله‌ای است برای دیدن اجرام فضایی دور...

[ 15 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 8:36 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

تاریخچه فیزیک
ماقبل تاریخ
همانطور که متقدمین از روی تجربه و امتحان به خواص باطنی پاره‌ای از اجسام بی‌پرده و از ترکیب مواد به وسایل مختلف (تشویه، تکلیس، تقطیر و غیره) مواد شیمیائی بدست آورده و برای علمای شیمی جدید مایه‌ای درست کرده‌اند، همینطور هم تحقیق در خواص فیزیکی اجسام از مسائل تازه نیست و از قدیم الایام انسان درصدد کشف آنها بوده و از توجه به تغییرات و خواص ظاهری به بعضی اصول و قواعد فیزیکی پی برده و فیزیک جدید در حقیقت مولود توجهات و تحقیقات متقدمین می‌باشد.
مثلاً‌ تالس که قدیمی‌ترین و معروفترین حکمای سبعه است و تقریباً در شش قرن قبل از میلاد می‌زیسته محقق ساخت که از مالش کهربا خاصیتی در آن به ظهور می‌رسد که اجسام سبک را جذب می‌کند، همچنین فیثاغورث حکیم و ریاضی‌دان معروف یونانی و شاگردهایش به پاره‌ای مسائل و قضایای صوت پی برده بودند. (این دانشمند اول کسی است که زمین را متحرک می‌دانست).
ارسطو نیز در چهار قرن قبل از میلاد تئوریهای دقیقی در باب کائنات الجو (از قبیل جرثقیل، منجنق، میزان‌الغلظة و پیچ (پیچ ارشمیدس Vis sans pin) را اختراع نموده.
البته موضوع محاصرة سیراکوز را به توسط رومیان و سه سال مقاومت اهالی آن شهر را به وسیله نقشه‌های ارشمیدس اغلب در تاریخ دیده‌ایم. گویند یکی از وسایلی که ارشمیدس برای دفاع از وطن خود بکار می‌برد این بود که به وسیله آئینه‌های مقعر اشعه آفتاب را جمع کرده به جانب کشتیهای دشمن منعکس می‌ساخت وبدین‌وسیله آنها را آتش می‌زد.
همچنین قانونی را که راجع به «اجسام مرتمسة در مایعات» وضع کرده از قوانینی است که به وسیلة اتفاق غریبی به کشف آن نائل شده است:
هیرن پادشاه سیراکوز به زرگری دستور داده بود که تاجی از طلای خالص برای او بسازد، زرگر در ساختن تاجی تقلب کرده مقداری نقره با آن ممزوج کرده و نزد هیرن بود. اتفاقاً پادشاه به زرگر ظنین شد و برای اطمینان خاطر خود ارشمیدس را بطلبید و او را مأمور تحقیق خلوص یا عدم خلوص تاج نمود. ارشمیدس مدتها در این باب فکر می‌کرد ولی راه‌حلی به نظرش نمی‌رسید تا روزی که به حمام رفته بود در خزینه آب احساس کرد که دست‌ها و پاهایش سبکتر به نظرش می‌آید.
این مسئله کوچک روزنة امیدی برای او پیدا و بدین‌وسیله به کشف حقیقت بزرگی نایل گردید. معروف است که در اثر حالت غیرطبیعی که از اکتشاف مزبور برای ارشمیدس دست داده بود با همان حال برهنگی از حمام خارج و دوان دوان به جانب خانه سلطان روان گردید و فریاد می‌زد: Eureka! Eureka یعنی یافتم، یافتم . در واقع هم وسیله کشف تقلب زرگر را از روی کشف قانون کلی «تعیین وزن خالص مخصوص اجسام نسبت به آب» پیدا کرده بود.
قانونی را که ارشمیدس به وسیلة فوق موفق به کشف آن گردیده موسوم به D’Archimede Principle و به قرار ذیل می‌باشد:
بر کلیه اجسام مرتمسه در سیال (مایعات و گازها) فشاری از تحت به فوق وارد می‌آید که مقدار آن مساوی است با وزن سیال تغییر مکان یافته.
بالاخره بطلیموس (قرن دوم میلادی) منجم و ریاضی‌دان یونانی نیز تحقیقات عمیقی راجع به نور کرده و کتاب نفیسی در این مبحث از خود باقی گذارده است.
پس از بطلمیوس تحقیقات فیزیکی تا قرن ۱۳ میلادی متوقف شد و حتی می‌توان گفت که رو به انحطاط گذارد. فقط عده‌ای از قبیل جابر و محمدبن موسی در این رشته زحماتی کشیده و اطلاعات قابل توجهی کسب کرده بودند.
● قرون وسطی
اما تحصیل فیزیک در کشورهای غربی از قرون سیزدهم شروع می‌شود علمای معروف این علم در این قرن عبارتند از: راجر بیکن و آلبرت کبیر.
▪ در این عصر دو اختراع مهم بعمل آمد:
یکی آئینه‌های صیقلی و دیگری عینک (Salvino Degli-Armati)
در قرن چهاردهم استعمال ))قطب نما تعمیم یافت. قرن پانزدهم راجع به ««فیزیک تقریباً چیز مهمی ندارد.
بالعکس در قرن شانزدهم مخصوصاً مباحث ثقل و نور و مغناطیس رو به کمال رفته‌اند. در این زمان فراسکاتور (ایتالیائی) قانون ترکیب قوه، را وضع کرد،‌ Gardon ریاضیات را با فیزیک مربوط ساخت، Moralyeus عمل زجاجیه چشم را به واسطة آثار عدسیها به مورد تجربه گذارد.
جانسن ))میکروسکپ را اختراع «۱۵۹۰» و روبرت ««نورمن انگلیسی میل مغناطیسی را تعیین نمود. بالاخره ژیلبرت اولین تجارت علمی الکتریکی و مغناطیسی را در کتاب معروف خود (Magnete)تدوین و منتشر ساخت.
● فیزیک جدید
پایة فیزیک جدید در قرن هفدهم به توسط گالیله گذارده می‌شود؛ این دانشمند شهیر ایتالیائی متولد شهر پیزا رفته بود اتفاقاً چشمش به قندیلی می‌افتد که به سقف آویزان بود و آهسته نوسان می‌کرد چون خوب متوجه شد دید: نوسانات که رفته رفته از وسعت خود می‌کاستند زمانشان پیوسته تغییر ناپذیر می‌ماند _ بدین طریق قانون متحدالزمان بودن «Lsoc hronisme » نوسانات کوچک پاندول را کشف و بعد هم بلافاصله مورد استعمال آن برای تنظیم ساعتهای دیواری از نظرش خطور کرد.
دماسنج، ترازوی آبی و دوربین نجومی از اختراعات و اصول ««دینامیک جدید و عده‌ای از قوانین نقل از کشفیات اومی‌باشد.گالیله نه تنها فیزیکدان«« معروفی بوده بلکه در ««ریاضیات و نجوم مقامی بس ارجمند داشته. این دانشمند درسال ۱۶۰۹ اولین دوربین نجومی را در شهر ونیز بنا نهاد و به وسیلة آن حرکت ماه را بدور محور خود مشاهده کرد.
رصدهای دقیق گالیله او را به سلسله هیئت کپرنیک هدایت نمود و به عکس نظر به قدما که زمین را مرکز عالم سماوی می‌دانستند ثابت کرد که مرکز عالم شمسی آفتاب است نه زمین. بیان این نظریه در آن زمان در ایتالیا که به منزلة کفر و زندقه محسوب می‌شد و بخصوص دربار رم با این نظر بشدت مخالفت کرده و گالیله را وادار کردند سوگند یاد کند دیگر به اظهار چنین نظریه‌ای زبان نگشاید‌، گالیله نیز خواهی نخواهی قبول کرد ولی در سال (۱۶۳۲) در مراجعت به فلورانس کتابی تدوین و در آن جمیع ادله و براهین خود را در موضوع سلسلة هیئت مزبور بیان نمود.
باری دانشمند ایتالیائی برای صرف اظهار حقیقت اواخر عمر را بطور نیمه اسیر و شدیداً تحت نظر انگیزیسیون می‌زیسته تا اینکه بالاخره در سال (۱۶۴۲) زندگانی را بدرود و خود را از شر دشمنان علم و حقیقت آسوده ساخت.
اگر چه مخترع دماسنج گالیله می‌باشد ولی نقطه ذوب یخ را برای صفردماسنج (Hooke) قرار داد و ثبوت نقطه جوش آن را Halley تعیین کرد. بالاخره دماسنجی که صعود منظم درجات حرارت را نشان دهد به توسط Renaldini ساخته شد.
دکارت قوانین انکسار و تئوری رنگین کمان را بنا نهاد. توریچلی میزان الهوا را ساخت که پس از او پاسکال آن را برای اندازه‌گیری ارتفاعات بکار برد. تحقیقات و تجسساتی که پاسکال در تعادل مایعات کرد او را به اختراع منگنه آبی راهنما شد.
در همین دوره آکادمی دل سیمانتو Academie Del cimento که لئوپلد دومدیسی در فلورانس تشکیل داده بود کمک زیادی به پیشرفت شاخه های گوناگون فیزیک نمود.
چندی بعد در فرانسه نیروی جاذبه را اندازه گرفتند و مقدار (G) تصحیح شد (۸۱/۹متر) مجدداً اسحاق نیوتن بعد از شنیدن این خبر به خیال اول خود رجوع نموده و آن را موضوع حساب قرارداد، گویند در اواخر همین که دید نتیجه موافق پیش‌بینی اوست از فرط شعف نتوانسته محاسبه را به اتمام رساند.
اسحاق نیوتن به واسطه استدلال رفته رفته به کشف این قانون کلی نایل شد: هر دو ذره مادی یکدیگر را به نسبت معکوس مجذور فاصله و مقدار جرمشان جذب می‌کنند.
خلاصه این عالم شهیر به واسطه اکتشافات و اختراعات خود یک روح جدید به فیزیک (بخصوص مبحث نور) بخشید. حلقه‌های رنگین (Anneaux colrees) و تجزیه نور بالون اصلیه آن از اکتشافات و تلسکوپ آئینه‌دار از اختراعات او است.
رمر (Ronmer) سرعت نور را اندازه گرفت و ماریت (فرانسوی) و بویل (Boyle) (انگلیسی) قانون فشار گاز را وضع کردند.در درجه حرارت ثابت حجم هر بخار یا گاز با فشار ی که بر آن وارد می‌آید نسبت معکوس دارد .
بویل ماشین تخلیه هوا را که Otto de Cueriche قاضی عدلیه شهر ماگدبورگ اختراع کرده بود تکمیل نمود. بالاخره اولین طرح ماشین بخار به توسط Papin ریخته شد.
اگر چه قرن هجدهم برای فیزیک بدرخشندگی قرن هفدهم نمی‌باشد ولی به هرحال آن را قرن بی‌ثمری هم نمی‌توان نامید.
در این قرن صوت بر روی مبانی محکم قرار گرفت: قانون تارهای مرتعشه را سوور طرح‌ریزی، و تایلر(Taylor) و (Bevnoulli) و Euler و (D’Alambtrt) تکمیل کردند.
دوفه جذب و دفع‌های الکتریکی را تحت تحقیق درآورد. دوفه می‌گوید:
”من در تجربیات خود قانونی یافتم که غالب مشکلات را حل می‌کند و تا درجه‌ای راه تاریک را روشن می‌سازد.
اجسام الکتریزه هر چیز غیر الکتریک را جذب می‌کنند و چون الکتریزه شدند دفع می‌نمایند و تا طلائی را بدوا لوله بلوری الکتریزه جذب می‌کند ولی فوراً دفع می‌نماید و تا هنگامی که ورقه طلا مجاور جسم دیگری نشود تا الکتریسته آن را خارج شود جذب نمی‌گردد.”
علاوه بر این دفع الکتریسته را به دو بخش نموده و می‌گوید:
اتفاق به من قانون عمومی‌تر و مهمتری آموخت و در الکتریسته تغییری کامل داد و آن این است که الکتریسته دو نوع است که من یکی را شیشه‌ای و دیگری را سقزی می‌نامم. خواص دو نوع الکتریسته مزبور این است که دو الکتریسته هم جنس یکدیگر را دفع و دو الکتریسته مختلف‌ همدیگر را جذب می‌نمایند. بلور‌، سنگ، سنگهای بزرگ، پشم و بسیاری از اجسام دیگر جزء نوع اول و کهربا، سقزها، ابریشم، نخ، کاغذ و غیره، جزء نوع دوم می‌باشند.
بعد قوانین و اصول کولن در خصوص جذب و دفع باعث شد که الکتریسته تحت محاسبات دقیق درآید.
گری ثابت کرد که بدن انسان را می‌توان الکتریزه نموده و دوفه در تجربه‌ای که همه تماشاچیان را مبهوت ساخت از بدن انسان جرقه درآورد. در سقف اطاق خود چند ریسمان ابریشمی می‌آویخت و در زیر آن چیزی گهواره مانند بسته در آن می‌خوابید خود را با میله کلفت بلوری الکتریزه می‌نمود و چون کسی دست به طرف او دراز می‌کرد از بدنش جرقه می‌جست اولین دفعه‌ای که دوفه این تجربه را نمود موجب تعجب بسیار شاگرد خود آبه نله که بعدها عالم مشهوری شد گردید. آبه نله می‌گوید «هیچوقت تعجبی را که از رویت جهش جرقه از بدن انسان برایم دست داد فراموش نمی‌کنم». خلاصه کارهای دوفه به تجسسات بی‌فایده علما خاتمه داد و از آن بعد الکتریسته وارد تاریخ تازه‌ای گردید.
Muschenbroech بطری لید را اختراع کرد (۱۷۴۳) و فرانکل شباهت تخلیه الکتریکی و صاعقه را نشان داد و در نتیجه برق گیر را برای حفظ ساختمان از برق اختراع نمود. تجربه گالوانی، ولتا را به اختراع پیل (۱۸۰۰) یعنی اساس الکتریسته جاری هدایت کرد و آن به قرار ذیل است:
ابتدا ستون فقرات ناحیه قطنی قورباغه‌ای را به دو قسمت کرده فوراً قسمت تحتانی را پوست می‌کنند بعد مابین دو عصب قطنی را که در طرفین ستون فقرات مثل رشته‌های سفیدی به نظر می‌آیند مفتولی از مس داخل می‌کنند سر دیگر مفتول وصل به مفتول دیگرست که از روی ساخته شده، هر وقت سر مفتول مسی را به اعصاب قطنی وسر مفتول رویی را به عضلات یکی از پای قورباغه وصل کنیم پاهای حیوان تا شده و تکان می‌خورد و هر دفعه که این دو مفتول را مجاور آن دو عضو کنیم این اثر تجدید می‌شود: این دو فلز «مس و روی) که به شکل قوسی ساخته شده‌اند برای جریان الکتریسته با بدن قورباغه تشکیل مدار می‌دهد.
باید دانست که مبحث مغناطیس الکتریک نتیجه اکتشافات دو عالم سابق الذکر یعنی ارستد و آمپر می‌باشد و همانطور که نام این دو دانشمند در یک موقع و یک عصر و یک مبحث برده شده همانطور هم جهات تشبیه در بسیاری از مباحث بین ایشان موجود بود: اولاً هر دو معاصر بوده تولدشان دو سال و وفاتشان یک سال با یکدیگر فرق داشته‌، ثانیاً آمپر فقط یکسال بیش از ارستد عمر کرده (عمر آمپر ۷۵ و عمر ارتسد ۷۴ سال است). ثالثاً هر دو در ابتدای تحصیل در نهایت فقر و پریشانی بسر می‌بردند و به خرج و کفالت اولیای دیگر و معلمین خود تحصیل را تکمیل کردند. رابعاً ارتسد در عنفوان جوانی اشعاری می‌سرود که چندان بی‌اهمیت نبوده آمپر نیز قطعات نظمی گفته که بعضی از آنها را آراگو و دیگران ضبط کرده‌اند. پنجم آمپر فیلسوف و حکیم نیز بوده و ارستد هم فلسفه و حکمت را نزد بزرگترین فلاسفه یعنی کانت آموخته و از این علم نیز بهره کافی داشت، ششم در باقی علوم نیز با یکدیگر شباهت داشته باشند.
فاراده (Faraday) ابتدا الکتریسیته را بنا نهاد، اصول گالوانوپلاستی را ژاکبی اهل پتروگرادواسپنسر اهل لندن وضع الکینگتن و روالتس را مطلاکاری بکار بردند.
گالوانوپلاستی صنعتی است که توسط تجزیه الکتریکی فلزات را در قالب مخصوص رسوب و مورق می‌کنند به نحوی که به جدار آن نچسبد و خود تشکیل شکل درونی قالب را بدهد. چنانکه سابقاً ذکر شد آمپر عمرش وفا نکرد و بعد از او به نتیجه رسیدند چنانکه آراگو قانون او را تکمیل کرده و تعمیم داد و گوس یکی از بزرگترین ستاره شناسان و ریاضی دانان آلمان اختراع تلگراف را تکمیل کرده و بعدها طبیعی‌دان آمریکائی موسوم به مرس الفبائی برای تلگراف درست کرده دستگاه آن را ساخت و دستگاه تلگرافی وی که به تلگراف مرس موسوم است هنوز در کلیه کشورهای معمول و مرسوم می‌باشد. آراگو علاوه بر تکمیل قوانین آمپر و ارستد اکتشافات و تحقیقات علمی دیگر هم کرده است منجم««له ثابت کرد که در عالم خلاء وجود ندارد بلکه در تمام فضای لایتناهی جسم سیال بسیار رقیقی موسوم به ««اتر موجود است که در همه جا حتی در خلل و فرج اجسام جای دارد و نیز اثبات نمود که اجسام نورانی دارای ارتعاشات بسیار سریعی هستند و اثر این ارتعاشات را با سرعت زیادی به ما منتقل می‌کند. پس از تکمیل تلگراف طولی نکشید که به واسطه تجربیات هرتز آلمانی در خصوص انتشار امواج الکتریکی باب جدیدی برای تلگراف بی‌سیم باز شد چنانکه پس از او مارکنی ایتالیائی و برانلی فرانسوی تجربیات او را تعقیب و بالاخره تلگراف بی‌سیم را عمل کردند. در اینجا بی‌مناسبت نیست که بطور اختصار شرحی از تاریخ تلگراف بیان شود. در قدیم الایام بین چینی‌ها و یونانی‌ها و رومی‌ها مرسوم بود که در اوقات جنگ برای اخبار یا استخبار از وضعیات دستجات قشون خود و یا دادن دستورات سوق الجیشی در بالای برجهای مخصوص ویا قلل تپسه‌ها و کوه‌ها آتش روشن می‌کردند و به وسیله حرکت دادن مشعل‌های بزرگ و علامات و اشاراتی که قبلاً قرارداد کرده بودند مطالب خود را به طرف مقابل می‌فهماندند. مردم گل مرسومشان این بود که از افراد خود به فواصل متساوی پست می‌گذارند و این مأموران کنایات در مورد قرارداد را فریاد کنان به پست‌ها می‌رساندند.
پس از هجوم و استیلای وحشیان و تا مدتی بعداز آن یعنی تا قرن شانزدهم این نوع علائم اخباری از بین رفت. از قرن شانزدهم به بعد مجدداً این ترتیب مخابره شروع شد و تا قرن هجدهم ادامه داشت در این قرن کلدشاپ مهندس و فیزیکدان فرانسوی یک دستگاه تلگراف هوائی اختراع کرد و اولین دفعه مجمع کنوانسیون آن را برای پیغام و اطلاع خبر فتح کننده اتریشی‌ها به کار برد. بالاخره پس از آنکه دامنه الکتریسته وسعت یافت، واسطة انتقال اخبار جریان الکتریسیته شد. اولین دستگاه تلگرافی دنیا در سال ۱۷۷۴م به توسط لزاژ فرانسوی در ژنو ساخته شد. هر دستگاه تلگراف (باسیم) شامل چهار قسمت است: اولاً یک منبع الکتریکی از قبیل پیل یا آکومولاتر، ثانیاً یک دستگاه ارسالی خبر که بتوان منبع الکتریک را به وسیله مفتول‌های فلزی (سیم) به پست مقابل مربوط ساخت بطوری که تلگرافچی بتواند با اراده خود جریان را قطع و وصل کند. ثالثاً‌ سیم، واسطة ارتباط و هادی جریان الکتریسیته دستگاه ارسال است به دستگاه ضبط. چهارمً‌ دستگاهی برای ضبط خبر که به توسط آلات مخصوص علامت و رموز را در روی نواری از کاغذ ثبت کند. سیمهای تلگرافی بر سه نوعند: هوائی،‌ زیرزمینی و زیرآبی سیمهای هوائی _ زیرزمینی و زیرآبی سیمهای هوائی _ چون مقاومت سیمهای مسی چندان زیاد نیست و ممکن است زود بزود گسیخته شود لهذا سیمهای هوائی را با آلیاژهای مسی می‌سازند این مفتولها به واسطه مقره‌های چینی به تیرهای فلزی یا چوبی ثابت و در هوا نگاه داشته شده است. سیمهای زیرزمینی _ مرکب است از چند مفتول مسی بهم پیچیده که از یک ورقه ضخیم گوتاپیرکا پوشیده و روی آنرا یک ورقه سرب کشیده‌اند. سیم‌های زیرزمینی و زیرآبی _ این نوع سیمها معمولاً مرکبند از یک دسته هفت‌تائی مفتول مسی متصل به هم که روی آن را با یک ورقه ضخیم از جسم عایقی پوشانده‌اند. این ورقه عایق از سیمهای فولادی مستور است و دور این مفتولها نوار مارپیچی شکل علفی (از جنس شاهدانه) الوده به قطران پیچیده‌اند.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

ماهی چگونه در آب نفس می کشد؟
اگر ماهی را از آب بگیرید خیلی زود به علت کمبود اکسیژن می میرد; هیچ از خود پرسیده اید که چرا این وضعیت بوقوع می پیوندد؟ در حالیکه مقدار اکسیژن موجود در حجم معینی از آب تنها یک سیزدهم مقدار اکسیژن موجود درهمان حجم از هوا است!
پس چرا وقتی در محیط جدید مقدار اکسیژن سیزده برابر می شود، ماهی به علت کمبود اکسیژن می میرد؟!
بدون شک این رویداد پی آمد عدم توانایی ماهی در وفق یابی با محیط تازه است، لذا بایستی به بررسی مکانیزمی در بدن ماهی بپردازیم که قادر نیست از اکسیژن غنی هوا استفاده نماید اما می تواند مسئله بزرگ استخراج اکسیژن را که به مقدار ناچیز در آب وجود دارد برای خود حل نموده و اکسیژن مورد نیاز خود را به این روش تامین نماید.
یک ماهی صدگرمی رودخانه ای در حال استراحت حدود ۵سانتیمترمکعب اکسیژن در ساعت احتیاج دارد و وقتی فعالیت عادی خود را شروع نماید سه تا چهار برابر این مقدار اکسیژن نیاز دارد. اگر راندمان مکانیزم تنفسی آن در انتقال اکسیژن صددرصد باشد این ماهی بایستی در هر دقیقه ۱۵تا۳۰ سانتیمترمکعب آب را از سطح تنفسی اش عبور دهد تا اکسیژن مورد نیاز خود را تامین نماید.
جابجا کردن چنین مقدار اکسیژنی در هوا مشکل نیست، اما در آب کار و فعالیت زیادی را می طلبد زیرا چگالی آب تقریبا هزار برابر هوا، و غلظت و چسبندگی اش هم حدود صد برابر است. در انسان فقط یک الی دو درصد از اکسیژن دریافتی در ماهیچه ها برای کار شش ها مصرف می شود اما در ماهیان این مقدار بسیار بیشتر می باشد از طرفی سرعت انتشار اکسیژن در آب ۳۰۰هزار برابر آهسته تر از هوا می باشد.
پس چگونه یک ماهی بر این مسائل غامض فائق می آید؟ مسائلی که بسیار عظیم تر از مسائل تنفسی مهره داران زمینی می باشد و چرا ماهی در شرایطی بسیار آسان تر برای تنفس در روی زمین می میرد؟ قسمتی از جواب به این سوالات در ساختار مکانیزم تنفسی ماهی و طبیعت جریان روی آنها نهفته است. آبشش های ماهی از یک سری از صفحات بدقت تقسیم شده تشکیل شده اند که در نتیجه سطح زیادی را برای تماس با آب ایجاد می نمایند و آب در یک جهت از روی آنها عبور می نماید که این با جریان کشندی در شش پستانداران تفاوت دارد.
زمانی که ماهی از آب بیرون آورده می شود و در معرض هوا قرار می گیرد از دست رفتن پشتیبانی آب همراه با کشش سطحی سبب کوچک شدن شدید سطح آبشش ها می گردد که نتیجه این عمل در اکثر موارد کاهش شدید دریافت اکسیژن و مرگ خواهد بود.
کل سطح تنفسی در تماس با جریان آب بین ماهیان مختلف متفاوت است و این منطبق با حجم فعالیت هر گونه ای از ماهیان می باشد. برای مثال در ماهیان بسیار فعال مانند ماهی خال مخالی این سطح بیش از ۱۰۰۰میلیمترمربع برای هر گرم وزن بدن ماهی است که از ده برابر سطح خارجی بدن ماهی بزرگتر است.
برای اندازه گیری راندمان مکانیزم استخراج اکسیژن از آب، توانایی ماهی را در استخراج ۸۰درصد اکسیژن محلول در آبی که از سطوح برانش ماهی عبور می نماید مورد نظر قرار می دهند درصورتیکه بیشترین راندمان برای یک انسان که بتواند با ورزش و تنفس شکمی یعنی تنفس از ته شش ها که این عمل در ورزش هایی مثل «تای چی چوان» و «یوگا» آموزش داده می شود فقط استفاده از ۲۵درصد اکسیژن موجود در هوا امکانپذیر است. چنین راندمان بالایی در ماهیان بوسیله ویژگی ضدجریان تامین می شود، که رابطه ای است بین جریان خون در بدن ماهی و جریان آب و مکانیزم قدرتمند پمپاژی که بطور مستمر آب را از سطوح آبشش در تمام مدت چرخه تنفسی عبور می دهد.
● جریان ضدجریان بین جریان خون و جریان آب
اصول جریان ضدجریان در بسیار از موارد مختلف در بدن جانوران اتفاق می افتد که بدین وسیله مبادله موثر مواد محلول یا گرما بین دو مایع در جریان بوقوع می پیوندد این چنین سیستمی از گذشته های دور بوسیله مهندسین در مکانیزم مبادله گرما کاربرد داشته است کسی که برای اولین با اهمیت این پدیده را در فیزیولوژی حیوانات کشف کرد «ون دام» بود که در سال ۱۹۳۸چگونگی عمل این پدیده را در آبشش ماهیان شرح داد.
این پدیده بدین گونه است که وقتی خون در جریان خروجی در آبشش ماهیان که کاملا از اکسیژن تهی شده است با جریان آب پر از اکسیژن برخورد می نماید بر اثر کشش زیادی که در اکسیژن آب وجود دارد(بسیار بیشتر از خون همجوارش می باشد) اکسیژن از آب به خون انتقال می یابد.
این راندمان بالا به همین ضدجریان بستگی دارد زیرا اگر ما بصورت تجربی جریان آب عبورکننده از آبشش ماهیان را برعکس نماییم استخراج اکسیژن از۵۱درصد به ۹درصد کاهش می یابد. برای راندمان حداکثر، لازم است دو محلول آب و خون با همدیگر تماس نزدیکی را حاصل نمایند و سرعت جریان هر یک نسبت به دیگری تنظیم شود.
فاصله ای که در آن اکسیژن آب به گلبول های خون ماهی انتقال می یابد بسیار کوچک است زیرا گلبول های خون ماهی تقریبا به نازکی پهنای صفحات برانش ماهیان که در آنها گردش خون و آب صورت می گیرد، می باشند. خارج از این صفحات آب از هر دو طرف عبور می نماید و همچنین رابطه ای بین ضربان قلب ماهی و فرکانس تنفسی ماهی وجود دارد که بصورت یک مکانیزم واکنش دار حجم خون عبورکننده از برانش ها را تنظیم می نماید ضربان قلب معمولا از فرکانس تنفسی آهسته تر می باشد و در بعضی موارد قلب با فازهای ویژه ای از سیکل تنفسی همزمان می شوند. اما این همواره در کلیه گونه ها روی نمی دهد، برای مثال در ماهی قزل آلا فرکانس تنفسی با ضربان قلب تقریبا مساوی است و به تدریج این دو فرکانس خارج از این نظم می گردند هرچند که قلب تمایل دارد که وقتی دهان ماهی بسته است ضربه زند و در سایر موارد اغلب ضربان قلب از فرکانس تنفسی آهسته تر می باشد.
این چنین مکانیزمی این اطمینان را ایجاد می نماید که همواره مقدار کافی آب برای تامین اکسیژن خون ماهی در دسترس باشد و این بسیار مهم است زیرا حجم معینی از خون ماهی می تواند حدود ۱۰تا۱۵ برابر مقدار اکسیژنی را که همان حجم آب حمل می نماید دریافت کند.
● جریان مستمر از داخل آبشش ها
هنگامی که یک ماهی نفس می کشد دهانش را باز می کند و آب را وارد دهانش می نماید و بعد از عبور آب از میان آبشش ها از حفره های آبششی به داخل شکاف هایی که وقتی سرپوش آبشش انبساط حاصل کرده و از بدن ماهی فاصله می گیرند ظاهرمی گردند وارد می شوند.
این جریان منقطع که بداخل و خارج سیستم تنفسی ماهی برقرار است این ایده غلط را می دهد که آب در روی آبشش ها در جریان است شواهد توصیفی حقیقی تر از کار دستگاه تنفسی با ثبت تغییرات فشار در دو طرف آبشش با نشان دهنده های حساس کندانسور مانومتر حاصل گردیده است تجربیاتی که با سه نوع ماهی آب شیرین انجام گردیده نشان داده اند که بجز یک دوره بسیار کوتاه، همواره فشار داخل حفره دهان از فشار حفره های برانش بیشتر است و لذا این نتیجه حاصل می شود که آب بدون انقطاع از روی برانش ها عبور می کند و به همین سبب استخراج اکسیژن از آب افزایش می یابد.
این مکانیزم بوسیله دو پمپ که کمی از فازکارشان با هم متفاوت است ایجاد می گردد در ماهی فعالیت پمپاژ به علت تغییرات درحجم حفره ها که بوسیله عمل عضلات تولید می شود انجام می گردد. البته مکانیزمی که در برانش ها قرار دارند بسیار پیچیده تر از این شکل ساده است.
در طی فاز دم حفره دهان انبساط حاصل نموده و آب وارد دهان می شود و همزمان حفره های برانش انبساط حاصل می نمایند اما آب نمی تواند وارد دریچه های خارجی آن شود، زیرا پوسته دور لبه خارجی به صورت بک والو عمل می کند.
در طول انبساط حفره برانش، فشار هیدروستاتیک از فشار داخل حفره دهان کمتر می شود و سبب می گردد که آب در طول برانش ها رانده شود در این حالت حفره برانش بصورت پمپ مکش عمل می نماید در خلال فاز کم شدن حجم حفره دهان فشار داخل از فشار بیرونی همزمان که دهان شروع به بسته شدن می نماید بیشتر می شود و عملا بسته شدن مجرا انجام می گردد حتی در ماهیانی که قادر به بستن دهان خود بطور کامل نمی باشند به علت وجود لوله غشائی نازک که در لب های بالایی و پائینی ماهی قرار دارند مجرا عملا بسته می شود در خلا ل این فاز افزایش فشار در حفره دهان بیشتر از حفره های برانشی می باشد و آب به عبور از برانش ها ادامه می دهد در این حالت حفره دهان بصورت یک پمپ فشار عمل می نماید.
در خلال تقریبا تمام سیکل تنفسی، همواره فشار اضافی که تمایل دارد آب را وادار به عبور از برانش و از حفره دهان به حفره های برانش نماید وجود دارد. البته یک دوره بسیار کوتاه نیز وجود دارد که اختلاف فشار برعکس می شود و تمایلی برای ایجاد جریان در جهت عکس بوجود می آید. اما از آنجا که این زمان بسیار کوتاه و اختلاف فشار بسیار کم است تحرک کند آب اجازه ایجاد جریان برعکس را نمی دهد. لذا در این صورت جریان آب مستمری در روی برانش ها تشکیل می شود که جهت این جریان برعکس جهت جریان خون است لذا درصد بالایی از اکسیژن آب به گلبول های خون انتقال می یابد.
اما شکل جالب توجه مختلفی در این سیستم وجود دارند برای مثال در ماهیانی که بصورت غالب شناگر می باشند، پمپ دهان بهتر توسعه یافته است، هرچند که در بعضی موارد هیچ یک از دو پمپ کار نمی کند. این زمانی است که ماهی با شنا تحرکات خود را ایجاد نموده است مثال خوبی در این مورد ماهی خال مخالی است که اجبار دارد بطور مستمر شنا نماید تا جریان دائمی آب روی برانش هایش بر قرار باشد مثال دیگر کوسه پلنگی می باشد که در خلال شنا پمپ هایش کار نمی کنند اما به محض اینکه بصورت ساکن درآید پمپ ها شروع بکار می نمایند.
ماهیانی که اغلب یا تمام اوقات خود را در کف دریا سپری می نمایند دارای حفره برانشی بزرگتر که با شعاع های استخوانی اضافی تقویت می شوند، می باشند و پمپ مکش آنها نیز بهتر تکامل یافته است. ماهیانی مثل «گربه ماهی آمریکائی»، «گورنارد»، «دراگونت»، « په لیس» و سایر ماهیان پهن از این نوع هستند. برای مثال در ماهی دراگونت، انبسلط حفره های برانشی تدریجی می باشد، لذا یک اختلاف فشار کم ثابت روی برانش ها تشکیل می شود.
در فاز انقباض، آب از هر دو حفره حرکت کرده و از دریچه های باریک حفره برانشی خارج می شود. در ماهیان پهن که مدام روی یک طرف بدن خود قرار می گیرند وقتی در حال استراحت هستند و در کف اقیانوس بصورت مدفون شده در می آیند مسائل دیگر تنفسی ایجاد می گردد برای مثال برانش ها در هر دو طرف ماهیان «په لیس» و «کفشک» توسعه یافته اند و بدون شک آب از هر دو حفره برانشی پمپ می شود. در این حالت خطر ورود ماسه کف دریا و آسیب رساندن به برانش ها وجود دارد، لذا در این ماهی در فشار مشتق جریان برعکس نمی شود این بعلت کنترل عامل روی لوله های برانش می باشد که از ورود کمترین جریان نیز جلوگیری می نماید.
لذا منطبق با عادات ماهیان، ساختار برانش ها متفاوت می باشند. ماهیان کف زی عموما دارای سطوح برانش کوچک تر و مجاری خشن تری می باشند و مجاری از هزاران سوراخ ریز تشکیل شده اند که در بین تارهای برانش قرار گرفته اند.
دو ردیف صفحه ای نازک که در اطراف چهار قوس استخوانی در تمام مسیر در دو طرف ماهی انباشته شده اند تشکیل یک شبکه مشبک را می دهد که در تمام دیواره های حلق ماهی جای دارد. از آنجائیکه لبه های تارهای برانشی به علت ویژگی انعطافی اسکلت نگهدارنده اش به صورت اریب می باشد همواره لبه ها در تماس یکدیگرند و در نتیجه آب از شکاف هایی که بوسیله صفحات تارهای همجوار ایجاد شده اند عبور می نماید همین سطوح بالا و پائین تارها در حقیقت سطوح تنفسی را تشکیل می دهند سقوط همین چین های ثانویه موجب کم شدن سطح مبادله گاز ها و در نتیجه اختناق ماهی که از آب خارج شده است می گردد هرچه این چین ها به یکدیگر نزدیک باشند آنها بهتر یکدیگر را پوشش می دهند برای مثال در ماهی خال مخالی ۳۹تار در میلیمتر، و در شاه ماهی ۳۳ تار در میلیمتر می باشد.
در ماهیانی که حوالی سواحل زندگی می نمایند و تحت تاثیر جریانات کشندی قرار می گیرند، مانند گاو ماهیان، چین های ثانویه خیلی فاصله دار هستند و ۱۵رشته در میلیمتر است. انواع گونه های مختلف با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن در آب های ساحلی دارای ساختار متفاوت می باشند.
شبکه هایی که بوسیله برانش ها ایجاد گردیده اند بسیار باریک می باشند با یک نگاه به نظر می رسد که ابعاد بسیار کوچک این شبکه ها اجازه عبور آب کافی با اختلاف فشار تنها یک سه هزارم اتمسفر را(که در بسیاری از گونه ها وجود دارد) ندهند، اما تعداد سوراخ ها آنقدر زیاد است که آب کافی را عبور می دهند.
برای مثال در یک ماهی آب شیرین ۱۳۰گرمی تعداد این سوراخ ها به ۲۵۰هزار می رسد در سرعت های بالای جریان آب مقداری آب از بین لبه تارها قرار می نماید اما در حالت استراحت ماهی کل جریان برابر جریانی است که از سوراخ ها عبور می نماید. مقاومت سوراخ های برانش در تمام وضعیت های فعالیت ماهی یکسان نیست، بلکه متناسب با فعالیت، انعطاف پذیر می گردد.
فیلمبرداری از مارماهیان جوان نشان داده است که فاز مشخصی در چرخه تنفسی وجود دارد و آن زمانی است که لبه های رشته ها از هم باز می شوند و اجازه افزایش مدار کوتاه جریان را می دهند در خلال فعالیت پمپاژ، فرآیند تحت الشعاع برانش در مقابل بار افزایش اختلاف فشار می باشد.
تماس بین لبه های تارها بوسیله انعطاف پذیری شعاع های برانش برقرار می گردد و هیچ قدرت ماهیچه ای برای مجزا کردن آنها وجود ندارد. انقباض عضلات وقتی فعال می شوند که ماهی تحرکات سرفه ای انجام می دهد در این وضعیت شیب فشار برعکس شده و برعکس شدن جریان آب موجب تمیز شدن برانش ها می گردد.
● تنفس پوستی در آب
در بعضی از ماهیان مقداری از تبادل گاز در محیط آبی از طریق پوست صورت می گیرد. انتشار از طریق پوست نقش مهمی در تنفس ماهیان در مرحله نوزادی دارد. برای مثال در نوزاد ماهیان «سین برانچی فورم» جنوب شرقی آسیا، قبل از تکامل آبشش ها تنفس از طریق شبکه مویرگی تنفسی وسیع که درست در زیر سطوح بافت پوششی باله میانی، باله سینه ای و کیسه زرده قرار دارد، صورت می گیرد. ذکر این نکته جالب توجه است که این ماهی، آب بیشتری را به سمت سطح عقب بدن به گردش در می آورد و این در حالیست که جهت جریان خون، از سمت عقب به جلو بدن است.
بدین ترتیب جریان متقابل حاصل از آن برای بهینه کردن جذب اکسیژن در هنگام کاهش اکسیژن آب، موثر واقع می شود. وجود تنفس پوستی به میزان قابل ملاحظه در تعدادی از ماهیان بالغ ثبت و اندازه گیری شده است. اندازه گیری میزان تنفس پوستی در شش گونه ماهی استخوانی آب شیرین نشان داد که عمدتا تنها نیاز پوست به اکسیژن ازاین طریق تامین شده است.
بنابراین در ماهی «کاراس»، «سوف زرد»، «قزل آلای جویباری» و «قزل آلای قهوه ای پوست» عامل تبادل اکسیژن مورد نیاز برای سایر بافت ها نیست. فقط در ماهی بول هدسیاه فاقد فلس، پوست به عنوان یک اندام کوچک تنفسی عمل می کند و در حدود ۵درصد نیاز به اکسیژن را فراهم می سازد.
همچنین در ماهی پهن دریایی، انتشار اکسیژن از طریق پوست با مصرف اکسیژن توسط این اندام مطابقت دارد.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

چرا هنگام عطسه کردن جلوی چشمان‌مان جرقه می‌زند؟
همه این تجربه‌های بصری ناشی از تحریک پشت چشم یا در واقع عصب بینایی است، که تجربه نور را به مغز منتقل می‌کند.
شاید شما هم از دوران کودکی به تجربه کرده باشید که فشار آوردن بر روی پلک‌های بسته ‌شده‌‌تان الگوهای نورانی مواجی را در مقابل‌ چشم‌‌های‌تان ایجاد می‌کند.
اما اگر در دوران بزرگسالی، هنگامی که دیگر روی پلک‌های‌تان فشار نمی‌آورید، میزان جرقه‌های نورانی که در مقابل چشم‌تان می‌بینید به طور قابل‌توجهی افزایش یابد یا دچار اختلال بینایی درازمدتی شوید، این امر ممکن است نشانه جداشدگی شبکیه (retinal detachment) باشد، که در آن شبکیه (پرده حساس به نورچشم) از محل خود در عقب چشم کنده می‌شود.
این عارضه یک فوریت جدی پزشکی است و باید فورا برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.
جرقه‌های نورانی و دیدن نورهایی در میدان دید می‌تواند با سردردهای میگرنی همراه باشد، یا به عنوان بخشی از "اورای" پیش از میگرن یا به علت میگرن چشمی رخ دهد.
اما سایر انواع فشار یا تحریک نیز می‌تواند مغز به دیدن جرقه‌های نورانی وادارد، و اغلب این تجربه‌های بینایی رایج و بی‌‌ضرر هستند.
درون کره‌های چشم ماده ژلاتینی ضخیمی وجود دارد که چشم را گرد و قوام‌دار می‌کند. هنگامی که مغز پیامی از شبکیه دریافت می‌کند، آن را به عنوان نور تفسیر می‌کند. بنابراین چه نوری وارد چشم شود یا نه، هر تحریکی بر روی شبکیه در مغز به صورتی نمایشی نورانی تعبیر خواهد شد.
اگر پس از عطسه کردن ستاره یا جرقه‌های نورانی در مقابل چشم‌های‌تان می‌بینید، ممکن است ناشی از فشار وارد آمده بر روی خود چشم یا ناشی از تحریک اعصاب مربوط به بینایی باشد.
اگر مدتی وارونه روی سر خود قرار بگیرید، یا پس از مدتی درازکشیدن به سرعت بلند شوید، فشار خون ممکن است کاهش پیدا کند؛ و مغز دچار محرومیت از اکسیژن می‌شود و محیط درون و اطراف چشم تغییر می‌کند و بر عصب بینایی تاثیر گذارده می‌شود.
همچنین هنگامی که عطسه می‌کنید، درون قفسه سینه‌ و سرتان فشار ایجاد می‌کنید، فشاری که هوا را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر درساعت از مجاری تنفسی شما به خارج می‌راند. نیروی قوی ناشی از این عطسه می‌تواند شبکیه را به شدت تکان دهد.
مجموعه دیگری از پدیدارهای بینایی که ممکن است با جرقه‌های نورانی اشتباه شوند، مگس‌پران (floater) است، که ناشی از اختلالاتی در ماده ژلاتینی درون چشم یا زجاجیه است. مگس‌پران معمولا ناشی یا از ایجاد توده‌هایی درون زجاجیه یا ارتشاح سلول‌های خونی به درون آن است؛ این پدیده را بیش از همه هنگام خیره‌شدن به یک پس زمینه درخشان و یکنواخت مانند آسمان آبی می‌توان دید.
مگس‌پران با افزایش سن بیشتر می‌شود، چرا که به افزایش سن زجاجیه سیال‌تر می‌شود.
بنابراین در صورتی که بیماری خاصی ندارید و دچار حملات میگرن هم نمی‌شوید، دیدن جرقه‌ نورانی و مگس‌ پران نباید شما را نگران کند. مراقب افزودده شدن این پدیده یا تغییر قابل‌توجه در بینایی خود به عنوان علائم جداشدگی بینایی خود باشید، و در غیر این موارد از این نمایش نورانی جلوی چشمان‌تان لذت ببرید!

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

کاشف ویتامین
کودکی پرماجرا
فردریک گولاندهاپکینز در ۲۰ ژوئن ۱۸۶۱ در ایست‌پورن انگلیس در خانواده‌ای متوسط دیده به جهان گشود، پدرش برادرزاده «جرارد مانلی هاپکینز» یکی از شعرای معروف انگلیس بود. فردریک هیچ وقت طعم محبت پدر را نچشید زیرا وقتی که نوزاد بود، پدرش را از دست داد.مادرش نیز فقط به فکر خودش بود و تنها تا ده سالگی مسئولیت نگهداری فردریک را به عهده گرفت، سپس او را به یک مدرسه شبانه‌روزی سپرد. فردریک همیشه با میکروسکوپی که از پدرش به یادگار مانده بود به تماشای اجسام ریز می‌پرداخت. او به ادبیات نیز علاقه‌مند بود و گاهی اشعار کوتاهی هم می‌سرود.
● ورود به عرصه علم
در سال ۱۸۷۱ مادرش او را ترک کرد و به آنفیلد در لیورپول رفت و فردریک به مدرسه‌ای در لندن انتقال یافت. او علیرغم این‌که از مهر خانواده محروم شده بود اما در مدرسه بهترین نمرات را کسب می‌‌کرد، وقتی دوران دبیرستانش به پایان رسید، تصمیم گرفت وارد دنیای علم شیمی شود. ۱۷ ساله بود که دیپلم گرفت و با نوشتن یک مقاله در زمینه زندگی حشرات برنده جایزه انجمن ملوم لندن شد.او برای گذران زندگی در بانک سلطنتی لندن به استخدام درآمد تا بتواند از عهده هزینه تحصیل خود برآید. از این رو فردریک وارد دانشگاه لندن شد و به تحصیل در رشته شیمی پرداخت و به تجزیه و تحلیل سموم در بدن پرداخت.۲۲ ساله بود که فارغ‌التحصیل شده، سپس وارد دانشگاه پزشکی شد، او در آزمایشگاه به تحقیق در زمینه علم شیمی پرداخت. در سن ۲۸ سالگی مدال طلا در رشته شیمی از دانشگاه پزشکی لندن را دریافت کرد و مدرک کارشناسی‌اش را در زمینه سم‌شناسی و فیزیولوژی به دست آورد.همان زمان در دانشگاه با «جسی آ استیوز» دانشجوی رشته پزشکی آشنا شد و در سن ۳۶ سالگی با او ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند دختر بود. بعدها جاکیتا دختر بزرگش با نویسنده معروف انگلیسی «جی بی‌ پریستلی» ازدواج کرد.در سال ۱۸۹۸ با ارائه یک سخنرانی در دانشگاه کمبریج مورد توجه همه اساتید علم شیمی قرار گرفت و عضو انجمن هیئت مدیره این دانشگاه شد و به کرسی استادی دست یافت. فردریک علیرغم موفقیت‌های چشمگیرش در عرصه علم و دانش همیشه از لحاظ محبت والدین احساس خلاء می‌کرد.یک بار تصمیم گرفت به همراه همسر و دو فرزندش به دیدار مادرش برود. مادر او ازدواج کرده بود و فردریک را به طور کلی از یاد برده بود، برخورد مادر با او و خانواده‌اش بسیار سرد بود، تا جایی که فردریک از این‌که به دیدار مادرش رفته، احساس پشیمانی می‌کرد.
● کشف ویتامین‌ها
فردریک در آزمایشگاه، مخلوطی از انواع هیدرات‌های کربن، چربی‌ها، پروتئین‌ها و نمک‌ها را که برای بدن لازم است به یک گروه موش خوراند. چند هفته بعد مشاهده کرد که موش‌ها همگی مرده‌اند ولی گروه دیگر موش‌ها که در همان مدت همان مخلوط غذایی را همراه با مقدار کمی شیر خورده بودند، زنده ماندند. او نتیجه گرفت که شیر موادی دارد که برای زنده ماندن و رشد موش‌ها لازم است اما امروزه می‌دانیم این مواد ضروری، ویتامین‌ها هستند.در آن دوران دوست بسیار صمیمی فردریک «دکتر کریستین ایجکمان» بود که در زمینه بیماری‌ها تحقیق می‌کرد، او ثابت کرده بود که بیماری «بری بری» در نتیجه کمبود تغذیه ایجاد می‌شود. این امر راه را برای کشف ویتامین‌ها و مواد ویتامین‌دار مسئول بیماری بری‌بری یعنی «تیامین» هموار کرد. به این ترتیب ایجکمان به یاری فردریک برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۲۹ شد. لذا علم جدید تغذیه به سرعت گسترش یافت و اولین تحقیقات و نظریه‌ها در مورد ویتامین‌ها در همان سال‌ها به وسیله فردریک انجام شد و او به خاطر همین تحقیق، جایزه انجمن سلطنتی لندن را دریافت و به لقب «سر فردریک هاپکینز» نائل آمد.فردریک، فردی بسیار پرکار بود و به هیچ وجه از کار کردن و تحقیق در آزمایشگاه و مطالعه خسته نمی‌شد. او در طول شبانه‌روز فقط ۳ ساعت می‌خوابید و بقیه اوقات خود را صرف کسب علم و ارائه مقالات پزشکی و شیمی می‌کرد. فردریک بسیار خانواده‌دوست بود و همیشه می‌خواست فرزندانش در کنار او باشند.فردریک هاپکینز در ۱۶ می‌ ۱۹۴۷ در حالی که مشغول تحقیقات در آزمایشگاه دانشکاه کمبریج بود به دلیل سکته قلبی در سن ۸۶ سالگی چشم از جهان فرو بست، بعدها مجسمه یادبود وی را در کمبریج بنا کردند تا نسلهای آینده این دانشمند برجسته را که گام بزرگی در علوم تغذیه گذاشت به فراموشی نسپارند.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن
دکتر راجر کادی و دکتر کورتیس شرایبر از "مرکز مراقبت از سردرد" اسپرینگ‌فیلد در میسوری تاثیر وبی‌خطربودن تزریق‌ منفرد بوتاکس را در مقابل تزریق دارونما در پیشگیری از حملات میگرن مورد ارزیابی قرار دادند.
این پژوهشگران در نشریه Headache گزارش می‌دهند که بوتاکس: "اثرات مفید،اما محدودی بر فراوانی حملات میگرن دارد، اما در پایین آوردن شدت سردرد موثر نیست."
با این وجود در بیماران درمان‌شده با بوتاکس نسبت به بیماران دریافت‌کننده دارونما تعداد "حملات" سردرد کمتر و زمان آنها کوتاه‌تر بود. به علاوه بوتاکس در بیماران، تاثیر مثبت "قابل‌اندازه‌‌گیری" بر کیفیت زندگی ایجاد کرد.
برای مثال بهبودی در "آزمون تاثیر سردرد" - یک نظرخواهی شش‌موردی در مورد درد، قدرت انجام کار، کارکرد اجتماعی، خستگی، شناخت و ناراختی عاطفی- در بیماران درمان شده با بوتاکس بسیار بیشتر از بیمارانی بود که دارونما دریافت کرده بودند.
این پژوهشگران معتقدند که بوتاکس ممکن است برای درمان بیماران دچار سردرد میگرنی که به سایر درمان‌های پیشگیری‌کننده پاسخ نمی‌دهند، گزینه مناسبی باشد.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

يك مثلث با محيط نا محدود
image

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

تاریخچه ی انتگرال

بيش از دو هزار سال پيش ارشميدس (287-212 قبل از ميلاد) فرمول هايي را براي محاسبه سطح  وجه ها ، ناحيه ها و حجم هاي جامد  مثل كره ، مخروط و سهمي يافت . روش انتگرال گيري ارشميدس استثنايي و فوق العاده بود جبر ، نقش هاي بنيادي ، كليات و حتي واحد اعشار را هم نمي دانست .

ليبنيز (1716-1646) و نيوتن (1727-1642) حسابان را كشف كردند . عقيده كليدي آنها اين بود كه مشتق گيري و انتگرال گيري اثر يكديگر را خنثي مي كنند با استفاده از اين ارتباط ها آنها توانستند تعدادي از مسائل مهم در رياضي ، فيزيك و نجوم را حل كنند.

فورير (1830-1768) در مورد رسانش گرما بوسيله سلسله زمان هاي مثلثاتي را مي خواند تا نقش هاي بنيادي را نشان دهد .رشته هاي فورير و جابجايي انتگرال امروزه در زمينه هاي مختلفي چون داروسازي و موزيك اجرا مي شود .

گائوس (1855-1777) اولين جدول انتگرال را نوشت و همراه ديگران سعي در عملي كردن انتگرال در رياضي و علوم فيزيك كرد . كايوچي (1857-1789) انتگرال را در يك دامنه همبستگي تعريف كرد . ريمان (1866-1826) و ليبيزگو (1941-1875) انتگرال معين را بر اساس يافته هاي مستدل و منطقي استوار كردند .

ليوويل (1882-1809) يك اسكلت محكم براي انتگرال گيري بوجود آورد بوسيله فهميدن اينكه چه زماني انتگرال نامعين از نقش هاي اساسي دوباره در مرحله جديد خود نقش اساسي مرحله بعد هستند . هرميت (1901-1822) يك شيوه علمي براي انتگرال گيري به صورت عقلي و فكري ( يك روش علمي براي انتگرال گيري سريع ) در دهه 1940 بعد از ميلاد استراسكي اين روش را همراه لگاريتم توسعه بخشيد .

در دهه بيستم ميلادي قبل از بوجود آمدن كامپيوترها رياضيدانان تئوري انتگرال گيري و عملي كردن آن روي جداول انتگرال را توسعه داده بودند و پيشرفت هايي حاصل شده بود .در ميان اين رياضيدانان كساني چون واتسون ، تيچمارش ، بارنر ، ملين ، ميچر ، گرانبر ، هوفريتر ، اردلي ، لوئين ، ليوك ، مگنوس ، آپل بلت ، ابرتينگر ، گرادشتاين ، اكستون ، سريواستاوا ، پرودنيكف ، برايچيكف و ماريچيف حضور داشتند .

در سال 1969 رايسيچ پيشرفت بزرگي در زمينه روش علمي گرفتن انتگرال نامعين حاصل كرد . او كارش را بر پايه تئوري عمومي و تجربي انتگرال گيري با قوانين بنيادي منتشر كرد روش او عملاً در همه گروه هاي قضيه بنيادي كارگر نيست تا زماني كه در وجود آن يك معادله سخت مشتق گيري هست كه نياز دارد تا حل شود . تمام تلاش ها ااز آن پس بر روي حل اين معادله با روش علمي براي موفقيت هاي مختلف قضيه اساسي گذاشته شد . ايت تلاش ها باعث پيشرفت كامل سير و روش علمي رايسيچ شد . در دهه 1980 پيشرفت هايي نيز براي توسعه روش او در موارد خاص از قضيه هاي مخصوص و اصلي او شد .

از قابليت تعريف انتگرال معين به نتايجي دست ميابيم كه نشان دهنده قدرتي است كه در رياضيات مي باشد (1988) جامعيت و بزرگي به ما ديدگاه موثر و قوي در مورد گسترش در  رياضيات و همچنين كارهاي انجام شده در قوانين انتگرال مي دهد . گذشته از اين رياضيات توانايي دارد تا به تعداد زيادي از نتيجه هاي مجموعه هاي مشهور انتگرال پاسخ دهد ( اينكه بفهميم اين اشتباهات ناشي از غلط هاي چاپي بوده است يا نه ) . رياضيات اين را ممكن مي سازد تا هزاران مسئله انتگرال را حل نماييم به طوريكه تا كنون در هيچ يك از كتابهاي دستنويس قبلي نيامده باشد . در آينده ديگر وظيفه ضروري انتگرال اين است كه به ازمايش تقارب خطوط ، ارزش اصلي آن و مكانيسم فرض ها بپردازد .

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، در كاهش درد موثر است
به گزارش "بی بی‌سی نیوز" در پژوهشی كه توسط روانشناسان انگلیسی صورت گرفت، محققان از شركت‌كنندگان خواستند كه دست خود را در آب سرد قرار دهند و همزمان برای تحمل سردی آب ، افراد مورد آزمایش می‌توانستند بین گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ، انجام محاسبه ذهنی یا تماشای یك برنامه تلویزیونی مورد علاقه یكی را انتخاب كنند.
در هر مورد، فردی كه به موسیقی گوش می‌داد، بیشترین حد تحمل آب سرد را داشت و گاهی اوقات پنج برابر بیشتر از دیگران توانست دست خود را در آب نگه دارد.
محققان معتقدند این امر به آن علت است كه موسیقی علاوه بر ایجاد حواس پرتی، برخلاف سایر محركها، فرد را ازنظر احساسی درگیر می‌كند.
نتیجه این تحقیق در كنفرانس انجمن روانشناسان انگلیس ارایه شد

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

گویچه های قرمز خون
خون مایعی لزج است که بخشی از آن را مایعی به نام پلاسما و بخش دیگر را عناصر جامد معلق در پلاسما تشکیل می‌دهد. بخش جامد خون شامل اریتروسیتها (گلبولهای قرمز خون) ، لوکوسیتها یا گلبولهای سفید و پلاکتها است.
گلبولهای قرمز یا اریتروسیتها سلولهایی هستند که در انسانها و جانوران خونگرم دارای پروتوپلاسم هموژن اما بدون هسته هستند. غشای آنها از مجموعه‌ای از لیپو پروتئینها تشکیل یافته که به مواد کلوئیدی و یون پتاسیم یا یون سدیم غیر قابل نفوذ است اما به یون کلر و بی‌کربنات و +H و OH- نفوذ پذیر است. ترکیب مواد معدنی اریتروسیتها و پلاسما مشابه هم نیستند.
مقدار پتاسیم گلبولهای قرمز انسان بیشتر از سدیم می‌باشد در حالی که نسبت این نمکها در پلاسما برعکس است. هموگلوبین ۹۰ درصد ماده خشک گلبولهای قرمز را تشکیل می‌دهد. در حالی که پروتئینها ، لیپیدها و گلوکز و نمکهای معدنی دو درصد بقیه را بوجود می‌آورند. تعیین تعداد اریتروسیتها در خون اهمیت زیادی در فیزیولوژی و کلینیک دارد. در حدود ۵.۵ میلیون گلبول قرمز در میلیمتر مکعب خون یک مرد سالم و ۴.۵ میلیون گلبول در میلیمتر مکعب خون در یک زن سالم وجود دارد.
● مشخصات گلبولهای قرمز
قطر گلبولهای قرمز بین ۷.۵ - ۷.۲ میکرون و حجم متوسط هر یک از آنها ۹۰ - ۸۸ میکرون مکعب است. ضخامت آنها در ضخیم‌ترین قسمت ۲ میکرون و در وسط یک میکرون است. از روی اندازه هر اریتروسیت و تعداد کل آنها با مساحت کلی گلبولهای قرمز را در بدن می‌توان محاسبه نمود.
چون جذب و آزاد شدن اکسیژن یعنی تبادلات آن در این سطح صورت می‌گیرد از این نظر این رقم واجد اهمیت است. زیرا تبادل اکسیژن عمل اصلی فیزیولوژیک گلبولهای قرمز است.
مجموع کل مساحت گلبولهای قرمز در خون انسان بطور متوسط ۳۵۰۰ - ۳۰۰۰ متر مربع است که این مقدار ۱۵۰۰ برابر سطح بدن می‌باشد.
شکل خاص گلبول قرمز به وسیع بودن این سطح کمک می‌کند. گلبولهای قرمز انسان پهن و در مرکز مقعرالطرفین هستند با این شکل هیچ نقطه‌ای از سلول بیشتر از ۸۵ درصد میکرون از سطح آن فاصله ندارد در صورتی که یک شکل کروی ۲.۵ میکرون از سطح فاصله دارد و کل سطح ۲۰ درصد کمتر می‌شود. این نسبت واقعی بین سطح و حجم اجزای گلبولهای قرمز عمل انتقال اکسیژن را از اندامهای تنفسی به سلولها آسانتر می‌سازد.
● هموگلوبین
هموگلوبین نقش مهمی در حمل و نقل گازهای خون بویژه اکسیژن در موجود زنده را به عهده دارد این ماده یک مولکول پیچیده شیمیایی (با وزن مولکولی ۶۸۰۰۰ دالتون) است که از یک بخش پروتئینی به نام گلوبین و چهار مولکول غیر پروتئینی به نام هم درست شده است.
مولکول هم از یک اتم آهن که می‌تواند با اکسیژن ترکیب شده و یا آن را از دست بدهد تشکیل یافته است. ظرفیت آهن (Fe+۲) بعد از ترکیب با اکسیژن تغییر نمی‌کند و همچنان دو ظرفیتی باقی می‌ماند. اگر هموگلوبین با محلول اسید کلریدریک مخلوط شود هم از گلوبین جدا می‌شود و به همین (C۳۴H۳۲N۴O۴FeCl) کریستالهایی با شکل مشخص دارد تبدیل می‌شود و در پزشکی قانونی ازهمین آزمایش برای اثبات وجود خون استفاده می‌شود.
مولکول هم از چهار حلقه پیرولی (دو باز و دو اسید) تشکیل شده است اتم آهن (Fe+۲) به بخش پروتئین یا گلوبین می‌چسبد. هنگامی که هم آهن خود را از دست می‌دهد و فقط ساختمان پیرولی باقی می‌ماند هماتو پورفیرین یا پروتو پورفیرین نامیده می‌شود.
این ماده در یک نوع خاص از مسمومیت یا اختلال متابولیکی به مقدار زیاد در بدن موجود زنده تشکیل می‌شود هماتو پورفیرین از ادرار دفع می‌گردد. هم بخش فعال یا گروه پروستیک هموگلوبین است در حالی که گلوبین یک پروتئین ناقل هم است.
● تولید گلبولهای قرمز
عمر متوسط گلبولهای قرمز خون ۱۲۰ روز است برای این که میزان گلبولهای قرمز در خون ثابت بماند باید در هر ثانیه حدود یک میلیون گلبول قرمز در مغز استخوان ساخته شود. گلبولهای قرمز در دوره جنینی در کبد و طحال و گره‌های لنفاوی ساخته می‌شوند.
اما در ماههای آخر دوره جنینی و پس از تولد تنها در مغز استخوان بوجود می‌آیند. در سالهای اول پس از تولد همه استخوانها گلبول قرمز می‌سازند ولی از حدود پنج سالگی به بعد تولید گلبول قرمز در استخوانهای دراز کاهش می‌یابد و سپس متوقف می‌شود و از آن به بعد بیشتر گلبولهای قرمز در مغز استخوانهای ستون مهره‌ها ، سر ، سینه و لگن تولید می‌شوند.
در مغز استخوان بافت زاینده‌ای وجود دارد که با چند تقسیم سلولی گلبولهای قرمز را می‌سازد سلولهای زاینده در ضمن این تغییرات هسته خود را از دست می‌دهند و مقدار زیادی هموگلوبین در سیتوپلاسم خود می‌سازند.
فعالیت ماهیچه‌ای ، صعود به ارتفاعات و گرم شدن هوا ، تولید گلبولهای قرمز را افزایش می‌دهند. سلولهای مولد گلبولهای قرمز در مغز استخوان نسبت به عواملی مانند اشعه‌های زیان آور مانند اشعه ایکس بسیار حساسند. و نخستین بخش بدن در مقابل اشعه ایکس که از کار می‌افتد همین بافت مغز استخوان است. کمبود ویتامین B۱۲ ، آهن ، نیز باعث کاهش تولید گلبولهای قرمز می‌شود.
● سرعت رسوب گلبولهای قرمز
اگر به خون ماده ضد انعقاد اضافه شود و در ظرفی بی‌حرکت باقی بماند گلبولهای قرمز آن پس از مدتی رسوب خواهند کرد. سرعت رسوب با روشهای خاصی اندازه‌گیری می‌شود که بر حسب میلیمتر در ساعت اندازه‌گیری می‌شود و این سرعت در مردان ، زنان ، اطفال و زنان حامله متفاوت است. بدین ترتیب اندازه‌گیری آن ارزش تشخیصی دارد سرعت رسوب گلبولهای قرمز ، چسبیدن آنها به یکدیگر به شکل منظم است. در اندازه‌گیری آن عواملی چون تغییر محتوی پروتئینهای خون ، تغییر گلوبولین و غیره بر سرعت رسوب آنها اثر می‌گذارد.
● گروههای خونی
بر روی غشای گلبولهای قرمز خون ۴۰۰ نوع آنتی ژن وجود دارد که برخی از آنها از نظر انتقال خون و کلینیک حائز اهمیت می‌باشند. مثل سیستم ABO. به غیر از سیستم ABO ، سیستم RH نیز در انتقال خون واجد اهمیت است. ۴۰ نوع آنتی کور در این سیستم وجود دارد که آنتی ژن D بیشترین آنتی ژنی را داشته و در انتقال خون اهمیت دارد.
● همولیز
همولیز یعنی تخریب یا شکسته شدن غشای گلبولهای قرمز و آزاد شدن هموگلوبین به پلاسمای خون که سبب قرمز و شفاف شدن پلاسما می‌شود غشای تخلیه شده از هموگلوبین را شبح خونی یا اجسام فانتومی می‌نامند. همولیز ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام شود مثل فشار اسمزی ، مواد شیمیایی مثل الکل ، سم مارها و همولیزین و تزریق نامتجانس.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

آنفولانزا
آنفولانزا یك بیماری ویروسی است كه بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌كند. این بیماری به‌ناگاه رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، كوفتگی و درد در بدن، سر درد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه‌ی خشك و گلوی دردناك یا خشك را بروز می‌دهد. انفولانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد؛ به طور معمول نشانه‌های آنفولانزا شدید‌تر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیش‌تری از كار و مدرسه بازمی‌ماند.
بیش‌تر مردم بدون مشكل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، اما گاهی بیماری به عفونت باكتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی(برونشیت)، می‌انجامد. البته، با نگهداری مناسب از بیمار در خانه می‌توان از این عفونت‌ها پیش‌گیری كرد. در برخی بیماران ممكن است عفونت‌های دردسر سازتری مانند نومونیا به وجود بیاید. بیمارانی كه در خطر چنین عفونتی هستند و باید در بیمارستان بسری شوند، عبارت‌اند از: بچه‌های كم سن، بزرگسالان ۶۵ ساله یا بیش‌تر و كسانی كه ناراحتی‌های پزشكی جدی دارند.
● چه چیزی آنفولانزا را به وجود می‌آورد؟
ـ دو نوع ویروس آنفولانزا، A و B ، باعث آنفولانزا می‌شوند. به طور معمول نوع A عامل همه‌گیری سالانه‌ای است كه رخ می‌دهد. این ویروس‌ها پیوسته تغییر می‌كنند و زیرنوع‌ها یا سوش‌هایی را تولید می‌كنند كه با ویروس اولی تفاوت دارند اما برخی از ویژگی‌های آن را حفظ كرده‌اند. سوش‌های ویروس آنفولانزا كه باعث آنفولانزا می‌شوند ممكن است از سالی به سال دیگر تفاوت داشته باشد.
● نشانه‌های آنفولانزا چیست؟
ـ آنفولانزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، كوفتگی و درد در بدن، سر درد و خستگی همراه است. این نشانه‌ها به طور معمول ۳ تا ۴ روز ادامه دارند و پس از آن ممكن است بیمار برای یك هفته‌ی دیگر یا بیش‌تر، سرفه‌های خشك، آب‌ریزش بینی و گلودرد داشته باشد. دوره‌ی كمون(شكل‌گیری)، یعنی زمانی كه فرد در معرض ویروس آنفولانزا قرار می‌گیرد تا زمانی كه نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهد، ۱ تا ۴ روز است.
اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به كار می‌برند كه نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد( مانند سرماخوردگی معمولی یا ویروس معده)، آنفولانزا یك بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.
● آنفولانزا چگونه تشخیص داده می‌شود؟
ـ متخصصان بهداشت به طور معمول آنفولانزا را از روی نشانه‌های آن تشخیص می‌دهند، به‌ویژه اگر موردهای مشابه زیادی از بیماری در جامعه دیده شود و مركز بهداشت منطقه شیوع بیماری را تایید كرده باشد. به طور معمول به آزمون‌های مرسوم از افرادی كه نشانه‌های شاخص آنفولانزا را دارند، نیازی نیست. به‌ندرت، با آزمون نمونه‌ی خون یا مایع بینی یا گلو، ویروس آنفولانزا را شناسایی می‌كنند.
● آنفولانزا چگونه درمان می‌شود؟
ـ مراقبت و استراحت در خانه همه‌ی چیزی است كه برای تسكین نشانه‌های آنفولانزا نیاز هست. باوجود این، داروهای ضد ویروس برای كاهش مدت زمان بیماری و شدت نشانه‌ها نیز وجود دارد. این داروها به‌ویژه برای افراد مسن و كسانی كه خطر شدت گرفتن پیامدهای بیماری در آنان بالاست، مفید هستند. مصرف این داروها را طی دو روز پس از بروز نخستین نشانه‌ها باید آغاز كرد. مصرف این داروها به دستور پزشك نیاز دارد.
● درمان خانگی آنفولانزا چیست؟
ـ استراحت، استراحت و استراحت. برای كاهش تب و سر درد می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده كنید. دكانجستانت‌ها می‌توانند آبریزش بینی را كاهش دهند و از فشار و درد بافت‌های باد كرده در صورت و پشت پرده‌ی صماخ گوش بكاهند. با نوشیدن مایع و ضد سرفه‌هایی كه به تجویز پزشك نیاز ندارند، می‌توانید از سرفه‌ها بكاهید. شستن دست و صورت و پاشویه، البته نه با آب بسیار سرد، نیز به كاهش تب كمك می‌كند.
● آیا ازآنفولانزا می‌توان پیش‌گیری كرد؟
ـ شما با واكسینه‌شدن سالانه علیه ویروس آنفولانزا می‌توانید از این بیماری پیش‌گیری كنید. این واكسن به بدن شما تزریق می شود و بهترین زمان برای این كار ماه مهر و آبان است. این واكسن را به كودكان بالا‌تر از ۶ ماه و هر فردی كه می‌خواهد به پیش‌گیری از این بیمار كمك كند، تزریق كرد. این واكسن برای افراد زیر سفارش می‌شود:
۱) همه‌ی كودكان۶ تا ۲۳ ماهه
۲) همه‌ی بزرگسالان بالاتر از ۵۰ سال
۳) بزرگسالان و كودكان ۲ ساله و بیش‌تر كه به ناراحتی‌های دیگری مانند آسم، بیماری قلبی، ناراحتی‌های تنفسی یا بیماری‌های دستگاه ایمنی دچار هستند
۴) زنانی كه طی فصل آنفولانزا باردار هستند
واكسنی دیگر نیز به بازار آمده است كه نوعی افشانه‌ی بینی است و برای كودكان سالم و بزرگسالان ۵ تا ۴۹ سال مناسب است. این واكسن به زنان باردار و كسانی كه بیماری‌ دستگاه ایمنی دارند، داده نمی‌شود.
● بیش‌تر بدانیم
همه‌گیری‌ گسترده‌ی آنفولانزا درپی تغییرهای شگرفی در ویروس آنفولانزا رخ می‌دهد. این همه‌گیری حدود هر ۱۰ سال رخ می‌دهد. وقتی تغییر شگرفی در ویروس رخ می‌دهد، افرادی كه به آنفولانزا مبتلا شده‌اند، با شدن بیش‌تری بیمار می‌شوند.
ویروس سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. قطره‌های كوچكی از سرفه یا عطسه‌ی دیگران، چیزهایی مانند دستمال یا هوله كه به مایع بینی یا گلوی فرد بیمار آلوده شده باشد یا تماس با دست آلوده‌ی فرد مبتلا، می‌تواند شما را بیمار كند. از این رو، شستن دست‌ها، به‌ویژه طی زمستان، سفارش شده است.
افرادی كه به ویروس آنفولانزا آلوده شوند، ۱ روز پیش از این كه نشانه‌های بیماری بروز كند تا ۵ روز پس از بروز آن، می‌توانند دیگران را آلوده كنند. بنابراین، ممكن است شما زمانی كه هنوز نمی‌دانید به این بیماری دچار شده‌اید، آن را به دیگران انتقال دهید.
دور نگه‌داشتن دست‌ها از بینی، چشم‌ها و دهان نیز به پیش‌گیری از بیماری كمك می‌كند. احتمال این كه ویروس از این راه‌ها به بدن شما وارد شود، زیاد است.
ورزش منظم، غذای مناسب، سیگار نكشیدن به پیشگری از آنفولانزا كمك می‌كند.دود سیگار به پوشش مجراهای تنفسی و شش‌ها آسیب می‌رساند و آن‌ها را به ویروس‌ حساس می‌كند.
آنفولانزا به طور معمول طی ۵ تا ۷ روز فروكش می‌كند. البته، خستگی آن ممكن است ادامه داشته باشد. گاهی ممكن است به عفونت‌های باكتریایی نیز دچار شوید كه در این صورت باید بی‌درنگ به پزشك مراجعه كنید. عفونت گوش، مجراهای تنفسی و سینوس‌ها از نشانه‌های عفونت باكتریایی است.
شما به مصرف آنتی‌بیوتیك نمی‌توانید از این بیماری پیش‌گیری یا آن را درمان كنید. آنتی‌بیوتیك‌ها برای مبارزه با باكتری‌ها مناسب هستند و روی ویروس‌ها اثری ندارند. البته، آنتی‌بیوتیك‌ها باید همواره با نظر پزشك مصرف شوند.
مصرف فراوان ویتامین‌ها، مواد معدنی، مانند قرص‌های ویتامین سی و روی یا داروهای گیاهی به درمان یا پیشگیری از آنفولانزا كمك نمی‌كنند و بهتر است به رژیم غذایی سالم توجه بیش‌تری داشته باشیم.

[ 11 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

زندگينامه امام حسين (ع)

زندگينامه امام حسين (ع)
   

دومين فرزند برومند حضرت علي و(1) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت فاطمه ، که درود خدا بر ايشان باد، در خانه وحي و ولايت چشم به جهان گشود.

چون خبر ولادتش به پيامبر گرامي اسلام (ص ) رسيد، به خانه حضرت علي (ع ) و فاطمه را فرمود تا کودکش را بياورد. اسما او را در پارچه اي سپيد (2) (س ) آمد و اسما پيچيد و خدمت رسول اکرم (ص ) برد، آن گرامي به گوش راست او اذان و به گوش چپ (3) او اقامه گفت . به روزهاي اول يا هفتمين روز ولادت با سعادتش ، امين وحي الهي ، جبرئيل ، فرود آمد و گفت : سلام خداوند بر تو باد اي رسول خدا، اين نوزاد را به نام پسر کوچک هارون (شبير) چون علي براي تو بسان هارون (5) که به عربي (حسين ) خوانده مي شود نام بگذار. (4)براي موسي بن عمران است ، جز آن که تو خاتم پيغمبران هستي .
و به اين ترتيب نام پرعظمت "حسين " از جانب پروردگار، براي دومين فرزند فاطمه (س ) انتخاب شد. به روز هفتم ولادتش ، فاطمه زهرا که سلام خداوند بر او باد، گوسفندي را براي کشت ، و سر آن حضرت را تراشيد و هم وزن موي سر او (6) فرزندش به عنوان عقيقه (7) نقره صدقه داد.




 


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 6 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:21 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

آشنايي با ناو هواپيمابر


بزرگترین ناو هواپیمابر دنیا در سال 1960 به آب انداخته شد. این ناو هواپیمابر اینترپرایز نام دارد و هنوز مشغول خدمت است. این ناو 110000 تن وزن دارد.

- طول یک ناو هواپیمابر گاهی تا 350 متر می رسد.
- در داخل شکم هر ناوی به مانند یک شهر می باشد.
- سرعت این ناوها حدود 65 کیلومتر در ساعت می باشد.
- قدرت موتور ناو نیمیتز در حدود 260000 اسب بخار است.
- ناو هواپیما بر نیمیتز آمریکا 110000 تن وزن دارد.
- سوخت گیری یک ناو هواپیمابر حدود 3 سال زمان می برد.
- موتور این غول های دریایی با راکتورهای اتمی کار می کند.
- مساحت عرشه بزرگترین ناو آمریکا در حدود 2 هکتار می باشد.
- در ناو هواپیمابر نیمیتز 6290 افسر خدمت می کنند.
- ناوها کلاً مردانه هستند و هیچ زنی در آنجا وجود ندارد.
- ناو اینترپرایز ارتفاعی برابر یک ساختمان 20 طبقه را دارد.
- این ناوها پیچیده ترین ماشین ساخته شده به دست بشر می باشد.
- ناوهای هواپیمابر می توانند تا 15 سال بدون توقف به حرکت ادامه دهند.
- جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا تا 270 فروند جنگنده را در خود جای می دهد.
- در زیر هر ناو مانند هر شهر دارای خیابان و کوچه و آدرس پستی می باشد.
- بعضی از افسران ممکن است خوابگاه خود را گم کنند و به دنبال آدرس آن بگردند.
- در زیر هر ناو رستوران و سینما و کافی شاپ و فروشگاه های طلا و جواهر فروشی وجود دارد.
- ناو نیمیتز در حد شهر بزرگی چون هامبورگ آلمان برق مصرف می کند.
- بزرگترین آشپزخانه دنیا درون ناو نیمیتز آمریکا قرار دارد.
- در این آشپزخانه هر روز بیش از 13000 عدد تخم مرغ و حدود 4 تن استیک مصرف می شود.
- سردخانه این ناو جهت مصرف غذای 2 ماه کل پرسنل ناو مواد غذایی در خود ذخیره می کند.
- ناو نیمیتز دارای یک بیمارستان 55 تختخوابه میباشد که جراحی های قلب و مغز را هم انجام می دهد.
- در این ناو اداره پست و روزنامه و سالن بیلیارد و سینما و استخر و کتابخانه و شبکه تلویزیونی وجود دارد.
- بیشتر این افسران در طول خدمت خود در ناو هواپیمابر همدیگر را نمی بینند و نمی شناسند.
- افسران هر بخش لباس مخصوص به خود با رنگ ویژه همان قسمت را به تن دارند.
- ورود هر افسر به بخش دیگر ممنوع بوده و چنانچه تخلف کنند به سختی مجازات و زندانی می شوند.
- دژبان های قسمت مخصوص راکتور اتمی و موشکهای اتمی اجازه شلیک مستقیم به افراد غریبه را دارند.
- افسران بخش های زیرین ممکن است تا ماه ها رنگ خورشید و آسمان را به چشم نبینند.
- افسران روزهای یکشنبه به مغازه ها و فروشگاه ها می روند و حقوق خود را خرج می کنند.
- سخت ترین دیسیپلین و مقررات نظامی در ناوهای هواپیمابر اجرا می شود.
- بزرگترین خطری که این ناو ها را تهدید می کند حمله نظامی نیست و بلکه آتش سوزی داخلی است.
- به دلیل حمل هزاران تن مهمات و میلیون ها لیتر بنزین هواپیما همواره خطر آتش سوزی داخلی وجود دارد.

- عرشه پرواز پرخطرترین قسمت ناو می باشد و بالاترین حقوق را افسران این قسمت دریافت می کنند.
- سیستم پرتاب هواپیماها از روی عرشه کاتاپولت نام دارد و با بخار آب کار می کند. کاتاپولت سرعت یک جنگنده 20 تنی را در عرض 2 ثانیه به 270 کیلومتر در ساعت می رساند.
- سراسر بدنه ناو با زره ای از نوعی آلیاژ فولادی پوشیده شده و اجازه نفوذ هیچ اژدری را نمی دهد.
- اگر اژدری در ناو نفوذ کند به دلیل ساختار سلولی ناو آسیبی به قسمت های دیگر نمی رسد و ناو غرق نمی شود.
- که یک ناو به وسیله 2 رزم ناو و 3 ناوچه اسکورت می شود و عملاً آسیب ناپذیر می باشد.
- آمریکا دارای 13 ناو هواپیمابر اتمی می باشد و هر ناو سالانه در حدود 1 میلیارد دلار هزینه نگهداری دارد.
- شوروی در آن زمان فقط توانست یک ناو هواپیمابر درست کند و نام آن کوزنتسوف می باشد.
- طبق قوانین دریایی و بین المللی ناوهای هواپیمابر جزو خاک همان کشور تلقی می شوند.

 سامانه راداری ایجیس نیروی دریایی آمریکا به همراه موشکهای پدافند هوایی استاندارد که توانایی ساقط کردن ماهواره ها را نیز دارند و چند ده فروند شکاری سوپر هورنت و رادار پرنده هاوک آی به همراه زیردریایی های اتمی مسلح به انواع سیستم های سونار و موشکهای ضد کشتی و همچنین موشکهای کروز حمله به اهداف زمینی تام هاوک با برد 2500 کیلومتر به نظر شکست ناپذیر است اما هستند ملتها و افرادی که گول این ظاهر نیرومند را نخورده و به دنبال راه هایی برای نفوذ به این سد به ظاهر نفوذ ناپذیر گشته اند. مانند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران که با پرنده بی سرنشین ابابیل اقدام به فیلم برداری از ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان کرد و با پخش تصاویر مربوط به آن باعث بهت و تحسین در میان دشمنان و دوستان خود شد.

              

           پاینده باد جمهوری اسلامی ایران

 

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

انقلاب مخملی در ایران و اکراین

مقدمه

شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی حامیان كاندیدای مطرح دوم خرداد و حوادث و ناآرامی‌های پس از آن در تهران و برخی شهرهای بزرگ كشور در اعتراض به نتایج بدست آمده از انتخابات، ناخودآگاه یادآور انقلاب‌های مخملی انجام شده چند سال گذشته در كشورهای باقیمانده از بلوك پیشین شرق، یعنی چكسلواكی در سال 1989، صربستان طی دو مرحله در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰، گرجستان در سال ۲۰۰۳، اوكراین در سال ۲۰۰۴ و قرقیزستان در سال ۲۰۰۵ است كه طی آن هیات حاكمه این كشورها جای خود را به حكومت‌های طرفدار غرب و ایالات متحده آمریكا دادند.

انقلاب رنگی یا مخملی چیست؟

انقلاب‌های «رنگین» یا «مخملی» به تحولات و دگرگونی‌های سیاسی و برخوردهای منفی بدون خونریزی مردمی با حكومت‌هایی اطلاق می‌شود كه میانه خوبی با غرب و در راس آن ایالات متحده ندارند و از نگاه غرب به عنوان حكومت‌هایی متعصب، دیكتاتور و خودرای شناخته می‌شوند. در تمامی این انقلاب‌ها، هدف روی كار آوردن دولت و اشخاصی است كه گزینه مناسبی برای پیگیری اهداف غرب هستند.

با مطالعه و بررسی انقلاب‌های مخملی انجام شده در كشورهای مختلف، می‌توان ویژگی‌های مشترك آن‌ها را به شرح زیر بیان كرد:

1- طرح شعارهای دفاع از دموكراسی و آزادی

2- متهم كردن دولت به فساد مالی و سیاسی و ناكارآمد جلوه دادن آن

3- سیاه‌نمایی و بحرانی جلوه دادن اوضاع كشور در حوزه‌های مختلف

4- مشخص كردن ایام انتخابات به عنوان فرصتی برای ایجاد تغییر و سازماندهی هواداران برای پیروزی با یك رنگ و نماد خاص

5- برخورداری مخالفین از حمایت‌های مالی، سیاسی و تبلیغاتی غرب

6- اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات و متهم نمودن دولت به تقلب گسترده و اعتراض به نتیجه آن از سوی مخالفین

7- فراخوان مردم به مبارزه منفی و نافرمانی مدنی به صورت مسالمت‌آمیز با هدف ابطال انتخابات

8- دستیابی به قدرت سیاسی با پشتوانه اعتراضات مردمی و انجام تغییرات در حوزه‌های مختلف

ویژگی‌های انقلاب نارنجی اوكراین

 نكته قابل تامل در حوادث پس از انتخابات ایران، شباهت‌های بسیار نزدیك این حوادث با انقلاب نارنجی سال 2004 اوكراین است كه به نظر می‌رسد در كنار الگوبرداری از سایر انقلاب‌های رنگین مشابه، الگوی اصلی حوادث اخیر ایران، انقلاب نارنجی سال 2004 اوكراین بوده است.

با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری «كوچما» در سال 2004، رقابت برای تصدی كرسی ریاست جمهوری میان گروه‌های سیاسی اوكراین آغاز شد.

كوچما كه دیگر فرصتی برای شركت مجدد در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نداشت، «ویكتور یانوكوویچ» نخست‌وزیر وقت اوكراین كه تفكراتی موافق با دولت، شخص كوچما و در تضاد با غرب داشت، را به عنوان كاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی كرد.

در جناح مقابل نیز كاندیدای اصلی اپوزیسیون مخالف دولت و مورد حمایت غرب یعنی «ویكتور یوشچنكو» كه سابقه ریاست بانك مركزی اوكراین را در سوابق كاری خود داشت، وارد عرصه شد.

دور اول انتخابات، 31 اكتبر 2004 برگزار شد و در حالی كه رسانه های حامی یوشچنكو قبل از پایان شمارش آراء مدعی شدند براساس آمارهایی كه ناظران داده‌اند وی پیروز انتخابات است، اما كمیته برگزاری انتخابات پس پایان شمارش آراء، ضمن گزارش نتیجه قطعی، به دور دوم كشیده شدن انتخابات را اعلام كرد.

در همین حال، دور دوم انتخابات روز 21 نوامبر 2004 در فضایی ملتهب و پرتنش برگزار شد. در این دور نیز رسانه‌های حامی یوشچنكو قبل از پایان شمارش آراء، وی را با 49 درصد در مقابل 45 درصد آرای یانوكوویچ، پیروز اعلام كردند، اما یك روز بعد، ویكتور یانوكوویچ از سوی ستاد مركزی انتخابات، به عنوان نامزد برنده معرفی شد.

 آغاز درگیری و اغتشاشات خیابانی

در واكنش به این نتیجه و در راستای اجرای انقلاب نارنجی كه از ماه‌ها قبل زمینه برای اجرای آن فراهم شده بود، طرفداران یوشچكنو در شهرهای غربی اوكراین و پایتخت، نسبت به اعلام نتایج، اعتراضات خود را آغاز كردند و نتایج انتخابات را بی‌اعتبار خوانده و خواستار ابطال و برگزاری مجدد انتخابات شدند.

به دنبال این حوادث و حضور مستمر معترضان در خیابان‏ها و محاصره ساختمان‏های دولتی كه تحت كنترل معترضان درآمده بود، مواضع رسمی نیز كم‌كم نرم‏تر شد تا اینكه در 7 دسامبر 2004، دادگاه عالی اوكراین رای به ابطال و برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری داد.

پس از ابطال انتخابات، در روز 26 دسامبر، انتخابات با حضور 12 هزار ناظر بین‌المللی برگزار شد كه طی آن، با جریان‌سازی‌های صورت گرفته، یوشچنكو با 15 میلیون و 115 هزار و 712 رای و كسب 51 درصد آراء، برنده نهایی انتخابات معرفی شد و انقلاب نارنجی با موفقیت به نتیجه رسید.

حمایت آمریكا از اغتشاشات خیابانی در اوكراین

روزنامه "گاردین" در همان ایام طی مقاله‌ای با عنوان "پشت پرده انقلاب نارنجی اوكراین" به قلم "میشل خوسودوفسكی" در مورد حمایت‌های غرب از یوشچنكو نوشت: "ویكتور یوشچنكو نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهورى اوكراین قویاً از حمایت  واشنگتن برخوردار است. او نه فقط از طرف صندوق بین‌المللى پول و جامعه مالى بین‌المللى حمایت می‌شود، بلكه از تأیید «بنیاد ملى براى دموكراسى»، «موسسه خانه آزادى» و «انستیتوى جامعه باز» متعلق به جورج سوروس نیز برخوردار

 است."

در این راستا، واشنگتن حمایت‌های خود را از یوشچنكو دریغ نكرد و تا پایان كار و به پیروزی رساندن وی، با او همراه بود.

پس از پیروزی انقلاب نارنجی، سناتور «مك‌كین» آمریكایی اعلام كرد: "تمامی این حركت انقلابی مدیون اینترنت بود و این فعالان سیاسی بودند كه با استفاده از اینترنت، با مخالفان خود در تماس بوده و آن‌ها را سازماندهی می‏كردند."

روزنامه "نیویورك‌تایمز" نیز از كمك 65 میلیارد دلاری آمریكا برای پیروزی انقلاب نارنجی اوكراین و روی كار آوردن یوشچنكو پرده برداشت.

در ادامه، با بررسی فیلم مستند 90 دقیقه‌ای "انقلاب نارنجی اوكراین" ساخته "یورك زیمرمن" به بررسی  تاكتیك‌ها و روش‌های به كار گرفته در انقلاب مخملی موفقیت‌آمیز اوكراین پرداخته و سپس این روشها و تاكتیك‌ها را با اتفاقات اخیر پس از انتخابات ایران مورد مقایسه قرار می‌دهیم. 

الف) مقایسه برنامه‌های ایام تبلیغات انتخابات اوكراین و انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران

 1- الف) رفتارها و برنامه‌های ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اوكراین 

1- انتخاب رنگ نارنجی به عنوان نماد: شال نارنجی یوشچنكو، نماد انقلاب مسالمت‌آمیز هوادارن وی و تغییر ساختار سیاسی اوكراین بود كه حامیان یوشچنكو در ایام تبلیغات انتخاباتی در تمامی صحنه‌ها با پرچم، تی‌شرت، شال گردن، سربند، بازوبند، كلاه و عكس‌های یوشچنكو با زمینه نارنجی حاضر می‌شدند.

2- برگزاری تجمعات طولانی‌مدت تبلیغاتی در خیابان‌ها و مانور دادن با رنگ‌های نارنجی و سخنرانی یوشچنكو در این تجمعات

3- سیاه‌نمایی اقدامات دولت كوچما كه از كاندیداتوری رقیب یوشچنكو یعنی یانوكوویچ حمایت می‌كرد و بحرانی جلوه دادن اوضاع اقتصادی و سیاسی اوكراین و ناكارآمد جلوه دادن دولت.

4- متهم نمودن دولت اوكراین به خشونت، ترور مخالفان، فساد مالی، اداری و سیاسی

5- وارد كردن اتهام محكومیت قضایی و دروغ‌گویی به یانوكوویچ.

6- تشكیك در سلامت انتخابات و این‌كه چون دولت و برگزاركنندگان انتخابات، هم تفكر با یانووكویچ هستند احتمال تقلب بسیار بالاست.

7- القای پیروزی صددرصدی یوشچنكو در انتخابات: در این مورد یوشچنكو و اطرافیان وی همواره اعلام

 می‌كردند كه اگر تقلبی در برگزاری انتخابات صورت نگیرد، وی حتماً پیروز خواهد شد.

8- اعتراض به حمایت رسانه‌های دولتی از یانوكوویچ و اعلام اینكه یوشچنكو از تبلیغات رسانه‌ای دولتی

محروم است.

9- طراحی اقدام علیه یوشچنكو و انتشار خبر مسمومیت غذایی وی كه در افزایش محبوبیت و بالا رفتن آراء نقش قابل توجهی داشت.

10- اعلام زودهنگام نتیجه انتخابات با پیروزی یوشچنكو قبل از شمارش آراء و تبریك پیروزی از سوی رسانه‌های خارجی و داخلی حامی وی: این رسانه‌ها تنها ساعتی پس از پایان رای‌گیری اعلام كردند كه یوشچنكو، پیروز قطعی انتخابات شده است.

2- الف) رفتارها و برنامه‌های ایام تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران

1- انتخاب رنگ سبز به عنوان نماد: ستاد مركزی كاندیدای مطرح اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم ریاست جمهوری، رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی خود معرفی كرد و این كاندیدا، در برنامه‌های تبلیغاتی خود همواره با شال گردن سبز در جلسات حاضر می‌شد و حامیانش نیز در این ایام و پس از آن، در تمامی صحنه‌ها از تی‌شرت، مانتو، شال گردن، سربند، بازوبند، مچ‌بند و عكس‌های نامزد مورد علاقه خود با زمینه سبز استفاده می‌كردند.

2- برگزاری تجمعات مستمر و حضور روزانه و شبانه در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرهای بزرگ: در ایام تبلیغات، همواره شاهد حضور روزانه و شبانه هواداران كاندیدای اصلی اصلاح طلب با تی‌شرت، شال گردن، سربند، بازوبند و مچ بند سبز و عكس‌های نامزد مورد علاقه خود در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرهای بزرگ كشور و به ویژه میادین و خیابان‌های اصلی و مورد توجه تهران و همچنین مانورهایی در قالب زنجیره‌های انسانی هواداران بودیم.

3- سیاه‌نمایی اقدامات دولت از سوی كاندیداهای اصلاح‌طلب و اطرافیان آن‌ها در سخنرانی‌های مختلف تبلیغاتی و بحرانی جلوه دادن اوضاع اقتصادی و سیاسی كشور و ناكارآمد جلوه دادن دولت: در ایام تبلیغات به كرات شاهد سیاه‌نمایی عملكرد دولت از سوی كاندیداهای اصلاح‌طلب و حامیان آن‌ها در سخنرانی‌ها، مناظره‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری حامی آن‌ها بودیم و بارها اعلام كردند كه كشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و تداوم شرایط موجود، كشور را با خطر مواجه می‌كند. البته كاندیدای اصلی اصلاحات نیز بارها در سخنرانی‌های مختلف خود، علت حضور در عرصه انتخابات پس

از 20 سال سكوت را، "احساس خطر" از تدوام وضع موجود اعلام كرد.

4- متهم نمودن دولت به تحجر و خشونت، برخورد با منتقدان و مخالفان، فساد مالی و اداری: زیر سوال بردن طرح امنیت اجتماعی و گشت ارشاد از سوی كاندیداهای اصلاح‌طلب و متهم كردن دولت به برخوردهای خشن با جوانان در قالب این طرح، وارد كردن اتهام برخورد با منتقدان و مخالفان دولت از طریق تعطیلی روزنامه‌ها و سایت‌ها و عدم اجازه نشر برخی كتاب‌ها، متهم كردن برخی اعضای كابینه دولت به رانت‌خواری و فساد مالی- كه نمونه بارز آن را در مناظره‌های تلویزیونی احمدی‌نژاد با نامزدهای اصلاح طلب مشاهده شد- و همچنین انتشار شب‌نامه‌ها و تهیه نمودارهایی مبنی بر خویشاوندسالاری و پارتی‌بازی در كابینه دولت و ... از نمونه‌های برجسته وارد كردن این اتهامات به دولت بود.

5- وارد كردن اتهام دروغ‌گویی به دولت و رئیس‌جمهور: كاندیدای مطرح جریان اصلاحات، بارها و بارها اتهام دروغ‌گویی را به رئیس‌جمهور و دولت و این‌كه این دولت، آمارهای غلط و كذب به مردم ارائه می‌دهد را در گفت‌و‌گوها و مناظره‌های تلویزیونی خود مطرح كرد و هواداران وی نیز در تجمعات، همواره پوسترهایی با عناوین" دروغ ممنوع"، "خسته‌ایم از دروغ" و... بالای سر می‌بردند و شعار "دروغگو، دروغگو" سر می‌دادند.

6- القای از بین رفتن وجهه بین‌المللی ایران بر اثر سیاست‌های دولت: در ایام تبلیغات، در سخنرانی‌های مختلف از سوی كاندیداهای اصلاح‌طلب و اعضای ستادهای آن‌ها، چندین بار اعلام شد كه سیاست خارجی دولت ضعیف بوده و این دولت به تنش با كشورهای دیگر دامن زده و بر اثر سیاست‌های آن، روابط ما تنها به چند كشور فقیر و ضعیف آفریقایی، آسیایی و آمریكای لاتین محدود شده و حتی كاندیدای برجسته اصلاح طلب، در مناظره خود با احمدی‌نژاد اعلام كرد كه "ملت ما در جهان، خوار شده است".

7- تشكیك در سلامت انتخابات و القای بی‌اعتمادی نسبت به برگزاركنندگان و مطرح كردن احتمال انجام تقلب: این بخش بسیار مورد تاكید كاندیداهای اصلاح طلب و حامیان آن‌ها در روزهای تبلیغات بود و در اكثر سخنرانی‌های خود از این مسئله ابراز نگرانی می‌كردند كه چون برگزاركنندگان انتخابات همه از یك تفكر و نزدیك به تفكر احمدی‌نژاد هستند بنابراین احتمال تقلب بسیار بالاست و در همین ارتباط هم پیشنهاد "حضور ناظران بین‌المللی برای برگزاری انتخابات" از سوی یكی از اطرافیان آنها ارائه شد و در همین ارتباط، كمیته‌ای به نام صیانت از آراء نیز تشكیل شد. در همین حال هواداران نامزد اصلی اصلاح طلب  نیز در تجمعات شبانه و روزانه خود در میادین و خیابان‌ها همواره شعارهایی همچون" اگر تقلب بشه / ایران قیامت میشه"، " اگر تقلب نشه / ... اول میشه" و... سر می‌دادند و شایعاتی هم در قالب پیامك درباره " استفاده از خودكارها با جوهر پاك‌شونده در حوزه‌های اخذ رای"، " لزوم رای ندادن در مساجد" و ... انتشار داده می‌شد.

 8- القای پیروزی صددرصدی كاندیدای مطرح جریان اصلاحات در انتخابات: اطرافیان این نامزد اصلاح طلب همواره اعلام می‌كردند كه اگر تقلبی در برگزاری انتخابات صورت نگیرد وی حتماً پیروز خواهد شد و تاكید آن‌ها بر این مسئله، تكیه بر نظرسنجی‌هایی بود كه موسسه‌های حامی وی انجام داده بودند.

9- اعتراض به صداوسیما و متهم كردن آن به حمایت از احمدی‌نژاد: در روزهای تبلیغات انتخابات بارها و بارها نامزدهای اصلاح طلب نسبت به عملكرد صداوسیما اعتراض كرده و روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی آن‌ها نیز صداوسیما را طرفدار احمدی‌نژاد معرفی كردند و نامه‌ای هم از سوی آنها در اعتراض به عملكرد صداوسیما به ضرغامی رئیس این سازمان نوشته شد.

10- اصلاحات خون می‌خواهد!: یكی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در نشست محرمانه با اعضای این جریان گفته بود اصلاحات به پیروزی نمی‌رسد مگر این‌كه در این راه خون ریخته شود. عضو دیگر این جریان تاكید كرده بود كه انتخابات این جریان باید "پاكستانیزه" شود؛ یعنی بی‌نظیر بوتویی باید ترور شود تا آصف‌علی زرداری به پیروزی برسد.

بررسی وقایع سال 2004 اوكراین نشان می‌دهد كه مظلوم‌نمایی همان اتفاقی بوده است كه در انقلاب اوكراین با مسموم شدن ناقص یوشچنكو صورت گرفت. در ایران نیز برخی اخبار غیررسمی حاكی از تلاش برای ترور ناكام و نمایشی نزدیكان مطرح كاندیداهای اصلاحات بود.

11- اعلام پیروزی زودهنگام از سوی كاندیدای اصلی جریان اصلاحات قبل از پایان شمارش آراء: در شب برگزاری انتخابات و در حالی كه به واسطه تمدید زمان اخذ رای، رای‌گیری در ساعت 22 جمعه شب به پایان رسید، كاندیدای مطرح اصلاح طلب طی اطلاعیه‌ای كه در ساعت 23 و 1 دقیقه و 54 ثانیه از سوی سایت"قلم نیوز" منتشر شد اعلام پیروزی كرد و در همان شب، نشست خبری خود را با خبرنگاران برای اعلام پیروزی خود نیز برگزار كرد. در همین حال، به فاصله دقایقی به پایان رای‌گیری، دو عضو جریان اصلاحات در مصاحبه‌هایی با سایت قلم‌نیوز، از پیروزی "30 میلیونی" و یا پیروزی "60درصدی" براساس اطلاعات رسیده به آن‌ها خبر دادند.
ب) مقایسه رفتارهای پس از انتخابات اوكراین و برنامه های پس از انتخابات 22 خرداد ایران در راستای عملیاتی شدن انقلاب مخملی

1- ب) برنامه‌های پس از انتخابات اوكراین در راستای عملیاتی شدن انقلاب نارنجی:

1- اعتراض به نتیجه انتخابات و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها و میادین شهر و در ادامه برپا كردن چادر در میدان اصلی (میدان استقلال) شهر كیف.

2- اعتراض به نهادهای دولتی برگزاركننده انتخابات، متهم كردن آن‌ها به تقلب و درخواست برای ابطال

انتخابات و رای‌گیری مجدد.

3- حضور یوشچنكو در تجمعات و سخنرانی در میان آن‌ها و تاكید بر اعتراضات آرام و پرهیز از هرگونه خشونت در اعتراضات.

4- اعتراض به این‌كه كمیته برگزاری انتخابات درهای مكان شمارش آراء را در لحظه شمارش،به روی ناظران انتخاباتی یوشچنكو بسته است.

5- حمایت گسترده رسانه‌های مورد حمایت غرب و آمریكا از جمله در قالب شبكه‌های تلویزیونی، رادیویی و سایت‌های اینترنتی از معترضان و مخالفان و تحریك آن‌ها برای ادامه اعتراضات.

6- انعكاس گسترده تحولات اوكراین توسط سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و یورو‌نیوز و هدایت افكار عمومی این كشور.

7- ادعای مخدوش شدن آراء یوشچنكو از سوی كمیته برگزاری انتخابات از طریق پاشیدن اسید بر روی آنها.

8- اعتراض به تمدید زمان رای‌گیری و القای این‌كه در زمان پس از تمدید زمان رای‌گیری، آراء به نفع یانوكوویچ دستكاری شده است.

9- اعتراض به اعلام زودهنگام نتیجه آراء و این‌كه چرا در حالی كه تنها یك سوم آراء شمارش شده، آراء یانوكوویچ 45 درصد اعلام شده است.

10- دعوت مستمر یوشچنكو از مردم برای ادامه اعتراضات به صورت مسالمت‌آمیز و پرهیز از خشونت تا رسیدن به نتیجه.

11- حضور مداوم و شبانه‌روزی در خیابان‌ها و میادین شهر و اعلام اعتراض از طریق به صدا در آوردن بوق اتومبیل‌ها و روشن كردن چراغ‌های آن‌ها.

12- بر هم زدن نظم و امنیت عمومی و اشغال اماكن حكومتی و به تعطیلی كشاندن آن‌ها.

13- درخواست از نیروهای نظامی و امنیتی برای همكاری با معترضان و عدم برخورد با آن‌ها.

14- استفاده از چهره‌های موسیقی و اجرای كنسرت‌های با محتوای اشعار اعتراضی، برای حمایت از معترضان.

15- استفاده گسترده از تلفن همراه و ارسال پیامك برای دعوت از مردم به ادامه اعتراضات: به اعتقاد اكثر كارشناسان، استفاده از موبایل و پیامك برای اطلاع‌رسانی به مردم و دعوت از آن‌هابرای حضور در میادین و خیابان‌ها، نقش اصلی را در موفقیت انقلاب نارنجی اوكراین داشت.

16- سردادن سرودهای نمادین در تجمعات.نگاهی به این اقدامات، برنامه‌ها و تاكتیك‌های انجام شده در انقلاب نارنجی اوكراین و مقایسه آن با وقایع پس از انتخابات ایران، نشان می‌دهد كه تشابهات زیادی بین این دو جریان وجود داشته است.

 روایت رسانه‌های غربی از انتخابات ایران و هماهنگی با اصلاح‌طلبان

در همین ارتباط از همان آغاز كار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دور دهم ایران و در حالی كه در دوره‌های گذشته، رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب خارج كشور و رسانه‌های غربی از تحریم انتخابات سخن می‌گفتند اما در این دور از انتخابات، با چرخش 180 درجه‌ای از مواضع قبلی خود، نه‌تنها از تحریم انتخابات سخن نگفتند بلكه مردم را به صورت مستقیم و غیرمستقیم دعوت و تشویق به مشاركت كردند با این تفاوت كه همواره از مردم می‌خواستند به احمدی‌نژاد رای ندهند.

این اقدام هماهنگ رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب و مواضع سیاستمداران غربی و آمریكایی ابتدا در محكوم نمودن انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور آینده و سپس حمایت از اصلاح‌طلبان و كاندیدای شاخص آن‌ها و همچنین سخنان و مواضع كاندیداهای اصلاح‌طلب و اطرافیان آن‌ها در ایام قبل از آغاز تبلیغات رسمی انتخابات و همچنین در ایام تبلیغات و اتفاقات پس از اعلام نتایج، همگی نشانه‌های تلاش دانسته یا نادانسته این جریان برای وقوع انقلاب مخملی در ایران است.

 2- ب) برنامه های پس از انتخابات 22 خرداد ایران:

1- اعتراض به نتیجه انتخابات و دعوت مستمر از مردم برای ساكت ننشستن و اعتراض: كاندیدای اصلی اصلاح طلبان پس از اعلام نتایج اولیه از سوی ستاد برگزاری انتخابات و در حالی كه پیروزی احمدی‌نژاد با فاصله‌ای كه از سایر رقبا داشت قطعی شده بود، اعتراضات خود را به نتیجه انتخابات آغاز كرد و با انتشار بیانیه‌های پی در پی از مردم خواست تا ساكت ننشسته و اعتراضات آرام  خود را ادامه دهند و چندین مورد، تجمع در میادین و خیابان‌ها به دعوت ستاد وی برگزار شد.

2- اعتراض به شورای‌نگهبان و وزارت‌كشور، متهم كردن آن‌ها به تقلب و درخواست برای ابطال انتخابات و رای‌گیری مجدد: در روزهای پس از انتخابات و حضور معترضان در خیابان‌ها، بارها و بارها عملكرد وزارت كشور و شورای نگهبان از سوی كاندیداهای معترض اصلاح‌طلب زیر سوال رفت و در خیابان‌ها هم شاهد سردادن شعارهایی علیه این دو نهاد بودیم. كاندیدای مطرح اصلاح طلب نیز در ادامه اعتراضات خود، طی نامه‌ای به شورای نگهبان در روز 24 خرداد ماه "ابطال انتخابات" را خواستار شد.

 3- حضور كاندیداهای معترض اصلاح‌طلب در تجمعات و سخنرانی در میان آن‌ها: در تجمعات مختلفی كه پس از اعلام نتایج آراء انتخابات در اعتراض به این نتایج برگزار شد كاندیداهای معترض اصلاح‌طلب در چند مورد در تجمعات شركت كردند كه مهمترین آن،‌ حضور آنها در جمع معترضان در خیابان آزادی و سخنرانی و حضور نامزد شكست خورده اصلاح طلب در میدان امام خمینی(ره) بود.

4- القای عدم اجازه به نماینده كاندیداها در ستاد انتخابات وزارت كشور برای حضور در زمان تجمیع آراء و كارشكنی وزارت كشور در ارائه كارت ناظران انتخاباتی نامزد مطرح اصلاحات: این مسئله در گزارش كمیته صیانت از آرای كاندیدای اصلی اصلاحات با این عبارت كه "در روز انتخابات نمایندگان نامزدها قادر به نزدیك شدن به اتاق تجمیع كلی آراء در ستاد انتخابات نشدند." مورد اشاره قرار گرفت و در سخنان اطرافیان كاندیداهای معترض نیز بارها و بارها به آن اشاره شد و در اعتراضات هفت‌گانه‌‌ای هم كه نامزد شكست خورده اصلاح طلب به شورای نگهبان ارائه كرد یكی از موارد اعتراضی، "كارشكنی مسئولان فرمانداری‌ها در ارائه كارت ناظران انتخاباتی" بود.

 5- حمایت گسترده رسانه‌های غربی و آمریكایی در قالب شبكه‌های تلویزیونی، رادیویی و سایت‌های اینترنتی از معترضان و تحریك آن‌ها برای ادامه اعتراضات: در ایام ناآرامی‌های تهران، حمایت رسانه‌های غربی از ناآرامی‌ها و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها و انعكاس گسترده تحولات ایران توسط سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، VOA و ... در قالب پخش تصاویر و فیلم‌، كاملاً مشهود و بارز بود. البته در كنار این رسانه‌ها، سایت‌های یوتیوب، فیس‌بوك و توییتر نیز آخرین فیلم‌ها و عكس‌ها از ناآرامی‌ها را در اختیار كاربران اینترنتی قرار می‌دادند.

7- القای تقلب در تعرفه‌ها، وجود مهرهای اضافی و كمبود تعرفه حوزه‌های رای‌گیری: این مسئله در گزارش كمیته صیانت از آراء نامزد مطرح اصلاحات با بیان این نكته كه "براساس اعلام مسئولان ذیربط و تأیید برخی از اعضاء شورای نگهبان در تاریخ 21/3/88 یك روز قبل از انتخابات با میلیون‌ها برگه تعرفه دیگر بدون شماره سریال در چاپخانه بانك مركزی چاپ شده است."  مورد تاكید قرار گرفته و نامزد شكست خورده اصلاح طلب هم در نامه اعتراض هفت‌گانه خود به شورای نگهبان اعلام می‌كند كه "تعرفه‌های انتخاباتی در شعب اخذ رأی به خوبی توزیع نشده مانند شهرهای شیراز و تبریز".

 8- اعتراض به محدود بودن زمان رأی‌گیری و این‌كه چرا با توجه به حضور مردم در حوزه‌های اخذ رای، زمان رای‌گیری تا بعد از ساعت 22 تمدید نشده است: این مسئله به تفصیل در گزارش كمیته صیانت از آراء نامزد مطرح اصلاحات مورد اشاره قرار گرفته است.

9- اعتراض به اعلام زودهنگام نتایج آراء و نحوه اعلام نتایج: این مورد در نامه اعتراضات هفت‌گانه نامزد شكست خورده اصلاح طلب به شورای نگهبان با عنوان "قبل از تجمیع دستی آرا، نتایج اعلام شده" مورد اشاره واقع شده است و در ایام ناآرامی‌ها هم تحلیل‌های آماری در مورد نحوه اعلام نتایج از سوی صداوسیما، از سوی رسانه‌های حامی كاندیدای معترض ارائه می‌شد.

 10- بیان اعتراض از طریق به صدا در آوردن بوق اتومبیل‌ها و روشن كردن چراغ‌های آن‌ها در تجمعات و فریاد الله‌اكبرهای شبانه: در چند مورد از طریق سایت‌های خبری حامیان كاندیدای معترض از مردم خواسته شد تا در ساعات خاصی از روز، چراغ‌ خودروهای خود را به نشانه اعتراض روشن نگه دارند و در خیابان‌ها هم در هنگام اعتراضات خیابانی، همیشه بوق ممتد اتومبیل‌ها به صدا در می‌آمد. فریاد الله‌اكبرهای شبانه نیز همواره در این ایام به گوش می‌رسید و تلویزیون صدای آمریكا نیز از رسانه‌هایی بود كه از معترضان می‌خواست به الله‌اكبرهای شبانه ادامه دهند.

11- بر هم زدن نظم و امنیت عمومی و وارد شدن خسارات جانی و مالی به مردم و بیت‌المال: در ایام ناآرامی‌ها، در جریان اعتراضات خیابانی در كنار سلب امنیت عمومی، خسارت‌های مالی و جانی به بیت‌المال و مردم وارد شد كه میزان خسارات مالی از سوی مراجع ذیربط، میلیاردی اعلام شد.

 12- درخواست از نیروهای نظامی و امنیتی برای عدم برخورد با مردم: در تجمعات و اعتراضات مردمی كه در خیابان‌ها و میادین، خصوصاً در تهران انجام می‌شد، بارها شعارهایی مبنی بر حمایت نیروی انتظامی از معترضان داده می‌شد و در چند بیانیه نامزد شكست خورده اصلاح طلب هم بر عدم برخورد نیروی انتظامی با معترضان تاكید شد. در بخشی از بیانیه شماره 2 این كاندیدا آمده است:" به عنوان یك علاقمند به نیروی انتظامی توصیه می‌كنم از برخورد خشن با حركت‌های خودجوش مردم خودداری كند... قدرت نیروهای نظامی و انتظامی كشور ما همواره در وحدت آن‌ها با مردم بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود."

13- حمایت چهره‌های موسیقی ایرانی و خارجی از معترضان با خواندن ترانه‌های سیاسی: در همین ارتباط بی‌بی‌سی كه نقش فعالی در جوسازی علیه نظام و ناآرامی‌های تهران داشت در همان ایام طی گزارشی با عنوان "موج موسیقی اعتراضی به نتایج انتخابات ایران" در این زمینه نوشت:" چهره‌های مطرح موسیقی جهان مانند گروه‌های موسیقی راك U2 و ساماوایو، وایكلف‌جین، خواننده هائیتی‌تبار آمریكایی، جون بائز و جان بون جووی به همراه خواننده پاپ ایرانی اندی از یك سو و خوانندگان ایرانی چون گوگوش، محسن نامجو، گروه راك ایرانی هایپر نوا، آبجیز، رعنا فرحان و خوانندگان پاپ لس‌آنجلسی چون داریوش، ستار، كامران و هومن از سوی دیگر، هركدام به نوعی فضای عاطفی را برای ادامه اغتشاشات فراهم كردند. بسیاری از گروه‌ها و خواننده‌های خارجی به نشانه همبستگی، از شال و نوار و یا حتی پیراهن سبز استفاده كرده بودند. گروه U2 در استادیوم كامپ نوی بارسلون، بزرگترین استادیوم اروپا، ترانه معروف "یكشنبه خونین" خود را در همبستگی با معترضان با نوشتن اشعاری فارسی روی پرده سبز رنگ اجرا كرد كه چنین حمایتی از یك جریان معترض در كشورهای مخالف غرب، بی‌نظیر است.

 15- استفاده گسترده از تلفن همراه و ارسال پیامك برای دعوت از مردم به تجمعات: در ایام تبلیغات انتخاباتی، سیستم ارسال پیامك برای حضور در تجمعات تبلیغاتی خیابانی به خصوص از طریق خطوط ایرانسل كه در سطح گسترده‌ای از سوی ستاد یكی از كاندیداها در میان حامیان وی توزیع شد، بسیار فعال بود. دامنه گستردگی استفاده از پیامك در پخش شایعات به حدی بود كه برای كنترل تبعات آن در ایام ناآرامی‌های پس از انتخابات و جلوگیری از سوء استفاده‌های مشابه به جریان سال 2004 اوكراین، این سیستم تا مدت‌ها قطع شد.

16- دعوت مكرر از مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز و پرهیز از خشونت: در اكثر بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های پی در پی كاندیدای شكست خورده اصلاحات خطاب به مردم در ایام ناآرامی‌ها، همواره درخواست می‌شد تا به صورت مسالمت‌آمیز به اعتراضات ادامه داده و از هرگونه اقدام خشونت‌آمیزی خودداری شود.

 17- تجمعات اعتراض‌آمیز در مقابل مراكز حكومتی: در ناآرامی‌های اخیر تهران و شهرهای بزرگ

كشور شاهد تجمع معترضان در مقابل وزارت كشور در تهران و مراكز استانداری و فرمانداری و همچنین تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در خیابان بهارستان بودیم.

اعتراف آمریكا به حمایت از سبزها برای براندازی نرم در ایران

نگاهی مقایسه‌ای به این حوادث با انقلاب نارنجی اوكراین و مشابهت‌هایی كه مورد اشاره قرار گرفت، همه نشان از برنامه‌ای از پیش طراحی شده برای اجرای انقلاب مخملی، از سوی عده‌ای افراطی و فرصت‌طلب با حمایت‌های غرب و آمریكا داشت كه در این میان، بخشی از مردم هم نادانسته به عنوان ابزاری قرار گرفتند تا اهداف این پروژه را به پیش ببرند.

در جریان وقوع این اتفاقات، عده‌ای مطرح شدن مسئله تلاش برای اجرای انقلاب مخملی در ایران را به سخره گرفته و آن را توهم قلمداد می‌كردند در حالی كه علاوه بر انطباق و مشابهت‌های قابل توجه این دو جریان، اظهارات مقامات دولتی و كارشناسان غربی و اعترافات عناصر بازداشت شده داخلی پس از این وقایع، صحت این ادعا را تایید كرد.

 چند هفته پس از ناآرامی‌ها، "پاول رابرتز" معاون اسبق وزارت خزانه‌داری آمریكا در مصاحبه اختصاصی با مجله آمریكایی "فارین پالیسی" از نقش واشنگتن در بروز و ظهور آشوب‌ها و وقایع پس از انتخابات ایران و كمك مالی بنیاد ملی دموكراسی(NED) به حامیان موسوی برای راه‌اندازی انقلاب رنگی در جمهوری اسلامی پرده برداشت.

وی در این زمینه می‌گوید: "كنت تیمرمن رئیس بنیاد ملی دموكراسی، 11 ژوئن یعنی پیش از برگزاری انتخابات در ایران اعلام كرد كه صحبت از یك انقلاب سبز در ایران است. NED در طول دهه گذشته میلیون‌ها دلار صرف گسترش انقلاب "رنگی" در كشورهایی چون اوكراین و صربستان كرده تا تكنیك‌های ارتباطی و سازمانی مدرن را به كارگران آموزش دهد. اكنون نیز بخشی از این پول به دست حامیان موسوی كه مرتبط با سازمان‌های غیردولتی در خارج از ایران هستند و NED بودجه آن‌ها را تامین می‌كند، رسیده است."

 وی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال كه آیا موسوی از موضوع تلاش برای وقوع انقلاب مخملی آگاه بود؟ گفت: "من در مورد احتمال ارتباط مستقیم وی با گروه‌های مذكور هیچ اطلاعاتی در دست ندارم. "تیمرمن" كه كارش این است، باید بداند. اما اعتقاد ندارم كه موسوی و متحدان قدرتمندش از جمله رفسنجانی، قصدشان براندازی نظام بوده است."

از سوی دیگر، هل سی دال رئیس "مركز مطالعات سیاست خارجی داگلاس" و سارا آلیسون معاون"بخش مطالعات دفاعی و خارجی" بنیاد "هریتیج" طی یادداشت‌هایی در پایگاه اینترنتی این بنیاد، در همین ایام با اذعان به هدایت انقلاب‌های رنگین توسط آمریكا، به دلیل ناكامی در اجرای پروژه انقلاب مخملی در ایران به سبب استفاده كمتر از اینترنت در هدایت آشوب‌های ایران، از اوباما انتقاد كردند.

 الگوگیری از انقلاب نارنجی اوكراین

در همین حال در اعترافات اخیر متهمان پروژه انقلاب مخملی كه 4 جلسه دادگاه آن به صورت علنی برگزار شد و اخبار و اظهارات متهمان نیز به صورت گسترده در رسانه های مختلف داخلی و خارجی انتشار یافت به صورت صریح، به از پیش طراحی شدن حوادث اخیر و حركت آنها در راستای عملیاتی كردن سناریوی انقلاب مخملی در ایران اشاره شد.

به هرحال، با وجود الگوگیری از انقلاب نارنجی اوكراین و به كارگیری تاكتیك‌های آن و همچنین حمایت‌های گسترده عناصر بیگانه و داخلی از این جریان، این انقلاب مخملی نتوانست به نتیجه برسد.

 هوشیاری مردم و تفكر دشمن‌ستیزی و استقلال‌خواهی آن‌ها، تدبیر و مدیریت توانمند مقام معظم رهبری  در ورود به موقع به مسئله برای بیداری بخشیدن به مردم و بخش اعظمی از معترضان كه این حركات را صرفاً اعتراضاتی مدنی قلمداد می‌كردند، اقدامات اعتمادساز وزارت‌كشور و شورای‌نگهبان با ارائه آمار جزء به جزء صندوق‌های اخذ رای و دعوت از كاندیداها و نمایندگان آن‌ها برای حضور در بازشماری آراء، عدم ارائه سند قابل بررسی و واقعی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات از سوی كاندیداهای معترض، ارزیابی اشتباه طراحان پروژه انقلاب مخملی و مقایسه غلط وضعیت سیاسی ایران با كشورهای اوكراین، صربستان، گرجستان و مهمتر از همه عدم استقبال اكثریت قریب به اتفاق مردم از این جریان بواسطه وفاداری و پایبندی به ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و رهبری، را می‌توان عوامل اصلی ناكامی این سناریو دانست.

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

آرم ( لوگو ) سیمای استانها
    پخش زنده و انلاین آبادان      پخش زنده و انلاین اراک      پخش زنده و انلاین اردبیل

    پخش زنده و انلاین اصفهان      پخش زنده و انلاین اهواز      پخش زنده و انلاین ایلام

    پخش زنده و انلاین ارومیه      پخش زنده و انلاین بجنورد      پخش زنده و انلاین بندر عباس

    پخش زنده و انلاین بوشهر      پخش زنده و انلاین تبریز      پخش زنده و انلاین تهران

    پخش زنده و انلاین خرم اباد      پخش زنده و انلاین رشت      پخش زنده و انلاین زاهدان

    پخش زنده و انلاین زنجان      پخش زنده و انلاین ساری       پخش زنده و انلاین سنندج

    پخش زنده و انلاین سمنان      پخش زنده و انلاین شهرکرد      پخش زنده و انلاین شیراز 

    پخش زنده و انلاین قزوین      پخش زنده و انلاین قم      پخش زنده و انلاین کرمان    

    پخش زنده و انلاین کرمانشاه      پخش زنده و انلاین کیش      پخش زنده و انلاین گرگان  

    پخش زنده و انلاین مشهد      پخش زنده و انلاین مهاباد      پخش زنده و انلاین همدان  

    پخش زنده و انلاین یاسوج      پخش زنده و انلاین یزد

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده رادیو و تلویزیون استانها
 

در صورت پخش نشدن برنامه های رادیو

توجه داشته باشید که  برنامه های رادیویی در زمان های خاصی پخش می شود

         پخش زنده صدا و سيماي اراک               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي اردبیل      

           پخش زنده و آنلاین رادیو                پخش زنده و آنلاین رادیو

         پخش زنده و آنلاين تلويزيون             پخش زنده و آنلاين تلويزيون


         پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي اصفهان              پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي اهواز

            پخش زنده و آنلاین رادیو               پخش زنده و آنلاین رادیو

          پخش زنده و آنلاين تلويزيون           پخش زنده و آنلاين تلويزيون


         پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي ایلام               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي ارومیه

            پخش زنده و آنلاین رادیو                پخش زنده و آنلاین رادیو

          پخش زنده و آنلاين تلويزيون            پخش زنده و آنلاين تلويزيون


         پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي بجنورد               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي بوشهر

           پخش زنده و آنلاین رادیو                  پخش زنده و آنلاین رادیو (فعال نيست)

         پخش زنده و آنلاين تلويزيون              پخش زنده و آنلاين تلويزيون

         پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي تهران               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي خرم اباد    

             پخش زنده و آنلاین رادیو                 پخش زنده و آنلاین رادیو

           پخش زنده و آنلاين تلويزيون              پخش زنده و آنلاين تلويزيون

        

          پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي رشت               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي زاهدان 

              پخش زنده و آنلاین رادیو                 پخش زنده و آنلاین رادیو

            پخش زنده و آنلاين تلويزيون             پخش زنده و آنلاين تلويزيون


          پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي زنجان                پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي سنندج

              پخش زنده و آنلاین رادیو                  پخش زنده و آنلاین رادیو

            پخش زنده و آنلاين تلويزيون               پخش زنده و آنلاين تلويزيون

 

           پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي شهرکرد               پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي شیراز

            پخش زنده و آنلاین رادیو                  پخش زنده و آنلاین رادیو

          پخش زنده و آنلاين تلويزيون               پخش زنده و آنلاين تلويزيون


            پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي قزوین              پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي قم

               پخش زنده و آنلاین رادیو                 پخش زنده و آنلاین رادیو

             پخش زنده و آنلاين تلويزيون              پخش زنده و آنلاين تلويزيون


            پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي کرمانشاه             پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي مشهد

               پخش زنده و آنلاین رادیو                 پخش زنده و آنلاین رادیو

             پخش زنده و آنلاين تلويزيون              پخش زنده و آنلاين تلويزيون


            پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي مهاباد             پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي همدان

             پخش زنده و آنلاین رادیو                 پخش زنده و آنلاین رادیو

           پخش زنده و آنلاين تلويزيون            پخش زنده و آنلاين تلويزيون


            پخش زنده  و انلاين صدا و سيماي یاسوج

             پخش زنده و آنلاین رادیو

           پخش زنده و آنلاين تلويزيون


پخش زنده آنلاین و رادیو آبادان , پخش زنده آنلاین و رادیو آنلاین و اراک مرکزی , پخش زنده آنلاین و رادیو اردبیل آذربایجان شرقی , پخش زنده رادیو اصفهان , پخش زنده رادیو اهواز خوزستان , پخش زنده رادیو ایلام ,پخش زنده رادیو ارومیه آذربایجان غربی , پخش زنده رادیو بجنورد خراسان شمالی , پخش آنلاین و زنده رادیو بندرعباس هرمزگان ,پخش آنلاین و زنده رادیوبوشهر , پخش آنلاین و زنده رادیو تبریز , پخش زنده رادیو تهران , پخش زنده رادیو خرم اباد لرستان , پخش زنده رادیو رشت گیلان , پخش آنلاین و زنده رادیو زاهدان سیستان و بلوچستان , پخش آنلاین و زنده رادیو زنجان , پخش زنده رادیو ساری مازندران , پخش آنلاین و زنده رادیو سنندج کردستان , پخش آنلاین و زنده رادیو سمنان , پخش آنلاین و زنده رادیوشهرکرد چهارمحال و بختیاری , پخش زنده رادیو شیراز فارس , پخش آنلاین و زنده رادیو قزوین , پخش زنده رادیو قم , پخش آنلاین و زنده رادیو کرمان , پخش زنده رادیو کرمانشاه , پخش زنده رادیو کیش ,پخش آنلاین و زنده رادیو گرگان گلستان ,پخش آنلاین و زنده رادیو مشهد خراسان رضوی , پخش زنده رادیو مهاباد , پخش آنلاین و زنده رادیو همدان ,پخش آنلاین و زنده رادیو یاسوج کهکیلویه و بویراحمد , پخش آنلاین و زنده رادیویزد پخش آنلاین و زنده مسابقات فوتبال لیگ برتر 

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده صحن جمهوری حرم امام رضا(ع)
 



  پخش زنده صحن جمهوری حرم مطهر امام رضا(ع) از مشهد مقدس

لطفا کمی صبر کنید... فیلم بطور خودکار پخش خواهد شد

با توجه به ترافیک بالای این دوربین ها، در صورت لود نشدن مجدد امتحان کنید

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
 



  پخش زنده حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) از شهر ری

لطفا کمی صبر کنید... فیلم بطور خودکار پخش خواهد شد

با توجه به ترافیک بالای این دوربین ها، در صورت لود نشدن مجدد امتحان کنید

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده صحن انقلاب حرم امام رضا (ع)
 



  پخش زنده صحن انقلاب حرم مطهر امام رضا (ع) از مشهد مقدس

لطفا کمی صبر کنید... فیلم بطور خودکار پخش خواهد شد

با توجه به ترافیک بالای این دوربین ها، در صورت لود نشدن مجدد امتحان کنید

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده روضه منوره امام رضا (ع)
 



  پخش زنده روضه منوره حرم مطهر امام رضا (ع) از مشهد مقدس

لطفا کمی صبر کنید... فیلم بطور خودکار پخش خواهد شد

با توجه به ترافیک بالای این دوربین ها، در صورت لود نشدن مجدد امتحان کنید

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

پخش زنده و مستقیم حرم امامین کاظمین(ع)



  پخش زنده حرم مطهر امامین کاظمین (ع) از کاظمین

لطفا کمی صبر کنید... فیلم بطور خودکار پخش خواهد شد

با توجه به ترافیک بالای این دوربین ها، در صورت لود نشدن مجدد امتحان کنید

[ 1 / 9 / 1391برچسب:,

] [ 11:18 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به سعید جوانمرد و محمد کوهی می باشد