موسيقى دوران صفويه (۲)
يکى از سنتهاى
باستانى که در حفظ موسيقى ملى ايران تأثيرى بهسزا داشته و تا سالهاى
پايانى دورهٔ قاجاريان رواج داشت، نقارهزنى بود که در دورهٔ ناصرالدينشاه
پس از معمول شدن موزيک نظامى بهوسيلهٔ اروپائيان بهتدريج اهميت و اعتبار
خود را از دست داد و از رونق افتاد. نقاره در کشور ما پيشينهاى کهن دارد و
به گروهى از سازهاى گوناگون چون: نقاره، طبل، شيپور، کوس، کرنا، سرنا،
تنبک، ناي، دهل، جام، جُلجُل، تبيره، خرمهره، دَمامه، خُم و ... و صداها و
لحنهايى که از آنها برمىخاست گفته مىشده است. نقاره را 'نوبت' و
نوازندگان نقاره را نوبتي، نوبتنواز و نقارهچى مىناميدند و محل نواختن
آن را در شهرها نقارهخانه، نوبتخانه و کوسخانه مىگفتند. نقاره
معمولاً از مس ساخته مىشد و در زمان حرکت آن را بر مقدم جهاز شتر مىبستند
و در حال سوارى و حرکت مىنواختند.
نظرات شما عزیزان:
[ دو شنبه 23 / 2 / 1391برچسب:,
] [ 9:40 قبل از ظهر ] [ سعید جوانمرد ]
[
]